Operasjonell analyse av Nygårdstangen godsterminal : en inngående beskrivelse av terminalens ytelse, med fokus på operasjonelle måltall
Master thesis

Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454040Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master Thesis [4509]
Sammendrag
Formålet med denne utredningen er å gi en god og detaljert innsikt i Nygårdstangen
godsterminal, hvor fokuset er på operasjonell ytelse. Motivasjonen har hele tiden vært å
kartlegge den reelle makskapasiteten på Nygårdstangen, og undersøke hvorvidt det er mulig å
effektivisere systemet uten å investere i økt kapasitet på jernbanesporene.
Gjennom RailCombi, som er én av to terminaloperatører på Nygårdstangen, har vi fått
mulighet til å innhente primærdata på de operasjonelle aktivitetene, noe som har gjort oss i
stand til å utvikle en simuleringsmodell av terminalen. Vi analyserer derfor terminalens ytelse,
hvor vi også eksperimenterer med systemet for å øke presset på ressursene.
Systemet består av ressurser knyttet til behandling av tog, samt ressurser knyttet til håndtering
av lastebiler. I analysen finner vi at det er ressursene knyttet til togene som er de største
flaskehalsene i systemet, og at det ikke er mulig å effektivisere systemet uten å endre
ruteplanen. Det er derimot mulig å effektivisere håndteringen av lastebiler, hvor vi finner at
RailCombi kan redusere håndteringsressursene, men fortsatt tilby lastebilene en
tilfredsstillende service. Vi ser også at Green Cargo kan tilby lastebilene en bedre service,
dersom de erstatter trucken med en ekstra reachstacker.
Videre avdekker analysen at ankomstratene til lastebilene påvirker containervolumet som
fraktes mellom Alnabru og Bergen. Her viser resultatene at en høy ankomstrate er fordelaktig
for systemet med hensyn til containervolum, men at servicetidene til lastebiler som skal hente
containere samtidig påvirkes negativt. Vi ser at en løsning kan være å ha høye ankomstrater
på lastebiler som skal levere containere, og lavere ankomstrater på lastebiler som skal hente
containere. Dette fordi togene ankommer hyppig og med korte mellomrom, hvilket skaper et
høyt press på håndteringsutstyret i forbindelse med henting av containere.