Browsing NHH Brage by Author "Fjell, Kenneth"
Now showing items 1-20 of 20
-
Access price regulation facilitates strategic transfer pricing
Fjell, Kenneth; Foros, Øystein (Working Paper, Working paper, 2005-10)Access price regulation is used in telecommunications to prevent that a vertically integrated firm, that controls an essential input, raises the rivals` costs. When the authorities remove the access price as a strategic ... -
Are tv-viewers and surfers different breeds? : broadband demand and asymmetric cross-price effects
Andersson, Kjetil; Fjell, Kenneth; Foros, Øystein (Working paper, Working paper, 2003-04)We consider two different qualities of broadband access, one that simply means greater access speed to Internet applications and content and a premium version that also gives access to interactive TV-centric applications. ... -
Can exclusive territories limit strategic location downstream?
Fjell, Kenneth; Heywood, John S. (Working Paper, Working paper, 2001-04)Research on spatial price discrimination demonstrates that strategic (off center) location choices by downstream firms can increase downstream profit and reduce both the profit of an upstream monopoly and social welfare. ... -
The economics of social networks : the winner takes it all?
Fjell, Kenneth; Foros, Øystein; Steen, Frode (2010:42, Working paper, 2010-09)We look at the economics of social networks. Key economic features of these are positive network effects, giving rise to positive feedback effects that may lead to a winner-takes-it-all market. Social networks’ revenues ... -
Elasticity based pricing rules in telecommunications : a cautionary note
Fjell, Kenneth (Working Paper, Working paper, 2002-01)To recover large common (sunk) costs, telecommunications operators are often recommended to follow an inverse elasticity based pricing; setting the highest markups for the services with the least elastic demand. This is ... -
Employing endogenous access pricing to enhance incentives for efficient upstream operation
Fjell, Kenneth; Pal, Debashis; Sappington, David E.M. (Working paper;09/13, Working paper, 2013-01)Endogenous access pricing (ENAP) is an alternative to the more traditional form of access pricing that sets the access price to reflect the regulator’s estimate of the supplier’s average cost of providing access. Under ... -
Endogenous average cost based access pricing
Fjell, Kenneth; Foros, Øystein; Pal, Debashis (Discussion paper, Working paper, 2006-10)We consider an industry where a downstream competitor requires access to an upstream facility controlled by a vertically integrated and regulated incumbent. The literature on access pricing assumes the access price to ... -
Fører bruk av kundelønnsomhetsanalyser til bedre foretaksprestasjoner? : en kvantitativ studie av den norske regnskapsbransjen
Kleveland, Madelen; Weber, Stine (Master thesis, 2016)Formålet med denne masteroppgaven har vært å avdekke om det finnes en årsakvirkningssammenheng mellom bruk av kundelønnsomhetsanalyser og foretaksprestasjoner i den norske regnskapsbransjen. Videre har vi undersøkt om ... -
Internal pricing in supply chains
Fjell, Kenneth; Jörnsten, Kurt (Discussion paper, Working paper, 2001)A supply chain is two or more parties linked by a flow of goods, information and funds. Since this means that supply chain management concerns environments in which there are multiple decision makers, which may be different ... -
Kryssubsidiering : operasjonaliserbar definisjon og samfunnsøkonomisk ønskelige tiltak
Fjell, Kenneth; Hagen, Kåre Petter; Johansen, Geir Mo (Rapport, Research report, 2000-05)Rapporten ”Kryssubsidiering – operasjonaliserbar definisjon og samfunnsøkonomisk ønskelige tiltak” er skrevet på oppdrag for Konkurransetilsynet, Arbeids- og administrasjonsdepartementet og Næringslovutvalget ved Nærings- ... -
Kundelønnsomhet : en casestudie av Uni micro AS - leverandør av økonomisystemer til SMB-markedet i Norge
Sivakumar, Thivviya; Andersen, Markus Løvik (Master thesis, 2017)Hovedtemaet i denne masteroppgaven er kundelønnsomhet. Hensikten er å avdekke lønnsomhetsforskjeller blant kundene til Uni Micro, basert på aktivitetsbasert kalkulasjon. Motivasjonen for en slik analyse er at selskapet ... -
Kundelønnsomhetsanalyser – bruk i beslutninger : en studie av norske foretak
Kampen, Line; Strand, Maria Kvello (Master thesis, 2018)Flere bedrifter rapporterer at kundelønnsomhetsanalyser potensielt kan ha en høyere nytte enn det som oppleves ved dagens bruk. I tillegg er det relativt mange bedrifter som ikke bruker kundelønnsomhetsanalysene som ... -
Lønnsomhetsanalyse av sparebanker : en studie av lønnsomhetsdrivere for store norske sparebanker
Ahmed, Sufian Musab; Javed, Abdullah (Master thesis, 2017)Denne masterutredningen har til hensikt å påpeke mulige forklaringer til lønnsomhetsforskjeller, blant store norske sparebanker. Sparebankbransjen opplever endringer, hvor økning i bruk av teknologi står sentralt. Bransjen ... -
On the choice of royalty rule to cover fixed costs in input joint ventures
Fjell, Kenneth; Foros, Øystein; Kind, Hans Jarle (Working paper;16/13, Working paper, 2013-07)In a model where two competing downstream firms establish an input joint venture (JV), we analyze how different royalty rules for covering fixed costs affect channel profits. Under running royalties (regardless of whether ... -
På sporet av kjøreveisavgiften : en økonometrisk studie av marginalkostnader i jernbanenettet
Gundersen, Vetle Dahl; Karlsen, Håvard Thorsrud (Master thesis, 2016)Denne masterutredningen benytter økonometrisk metode for å tallfeste den bedriftsøkonomiske delen av kjøreveisavgiften gjennom å estimere vedlikeholdets kostnadsfunksjon og finne de korttidsmarginale kostnadene knyttet ... -
Pricing of on-line advertising: pay-per-view or pay-per-click?
Fjell, Kenneth (Working paper, Working paper, 2007-10)We analyse the choice of pay-per-view (PPV) and price-per-click (PPC) when a web publisher is a price taker in the market for advertising banners, and the number of visits is decreasing in advertising. The main result is ... -
Public Stackelberg leadership in a mixed oligopoly with foreign firms
Fjell, Kenneth; Heywood, John S. (Discussion paper, Working paper, 2001)This is the first paper to consider a mixed oligopoly in which a public Stackelberg leader competes with both domestic and foreign private firms. The welfare maximizing leader is shown to always produce less than under ... -
Samfunnsøkonomiske virkninger av den statlige virkemiddelbruken på postområdet
Fjell, Kenneth; Bjorvatn, Afsane; Hagen, Kåre Petter; Rusten, Grete (Rapport, Research report, 2000-03)Konsesjonen fastsatt av Samferdselsdepartementet 1.10. 1997 (revidert 29.10. 1999) og gjeldende fram til 30.9. 2001 er tildelt Posten Norge BA. Posten skal sørge for en effektiv formidling i Norge av landsdekkende postsendinger ... -
Taking ABC to court : a research note on cost oriented access prices in Telecom
Bjørnenak, Trond; Fjell, Kenneth (Working Paper, Working paper, 2005-12)This paper investigates how and why Activity Based Costing (ABC) has been introduced to the cost based price regulation regime in the telecommunication sector. The study draws on empirical insight from a recent court case ... -
The reality gap : en studie av prisingspraksis i et neoklassisk og institusjonelt perspektiv
Ervik, Jørgen; Skjønhaug, Frederic Alexander Sørby (Master thesis, 2017)Gapet mellom den neoklassiske teorien om bedriften og praksis, the reality gap, har blant mange innenfor økonomistyringsfeltet blitt akseptert og rasjonalisert. Samtidig som samfunnsøkonomer mener det ikke er noe gap. ...