Kunderelasjoners betydning for en bedrifts produktutvikling : hvilke egenskaper ved en kunderelasjon har betydning for involvering av kunder i en bedrifts produktutvikling?
Working paper
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/166270Utgivelsesdato
2010-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Working papers (SNF) [809]
Sammendrag
Denne utredningen studerer hvilke egenskaper ved en relasjon som har betydning for hvorvidt og hvordan kunder involveres i en bedrifts produktutvikling. Studien ser nærmere på seks av ClampOns kunderelasjoner, hvor tre av kundene er kontraktører og tre er operatører. Teori om produktutvikling, relasjoner og kundeinvolvering gir grunnlaget for analysemodell i denne casestudien. Resultater fra studien viser at fem av seks egenskaper har hatt en betydning for kundeinvolvering i ClampOns produktutvikling. Viktige egenskaper er motivet for relasjonsinngåelsen, type relasjonen, kontraktsform, styring av relasjonen og kommunikasjon. Varighet hadde liten betydning. I tillegg viser studien at egenskapene hadde større betydning for kundeinvolveringen til operatørene enn til kontraktørene.
Utgiver
SNFSerie
Arbeidsnotat2010:07