• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Centre for Applied Research at NHH (SNF)
  • Working papers (SNF)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges Handelshøyskole
  • Centre for Applied Research at NHH (SNF)
  • Working papers (SNF)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dagligvareportal. Til forbrukernes beste?

Krosby, Therese Ugelvik; Stusvik, Vibeke
Working paper
Thumbnail
Åpne
A28_13_(1).pdf (2.272Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/166702
Utgivelsesdato
2013-08
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Working papers (SNF) [809]
Sammendrag
Selv om norske forbrukere har det dårligste utvalget av dagligvarer i Norden, møter de det høyeste prisnivået. Dagligvaremarkedet i Norge består i hovedsak av fire store grupperinger, og har en konsentrasjon av markedsmakt som betegnes som den sterkeste i Europa. For å øke forbrukernes makt og synliggjøre deres valgmuligheter, har Forbrukerrådet foreslått å etablere en dagligvareportal på Internett. Portalen skal gi forbrukerne mulighet til å sammenligne priser og produkter mellom ulike dagligvarekjeder og frittstående detaljister. Forslaget om en dagligvareportal er imidlertid blitt møtt med skepsis fra flere hold, spesielt knyttet til risikoen for et stilltiende samarbeid mellom de fire store dagligvaregrupperingene. I denne utredningen drøfter vi ulike effekter en dagligvareportal kan ha for forbrukerne, med hovedvekt på faren for et stilltiende samarbeid.

Vi starter med å presentere forholdene i det norske dagligvaremarkedet, både for aktørene og forbrukerne. Deretter drøfter vi to ulike markedssituasjoner; ensidig markedsmakt og kollektiv markedsmakt. Situasjonene innebærer at henholdsvis en enkelt bedrift alene, eller flere bedrifter i fellesskap, har stor nok makt til å kunne påvirke ulike faktorer i markedet. Stilltiende samarbeid er en form for kollektiv markedsmakt, og innebærer en situasjon der bedriftene samordner sin atferd i stedet for å konkurrere. Videre identifiserer vi et sett viktige karakteristikker som ifølge litteraturen vil øke sannsynligheten for et stilltiende samarbeid. Vi beskriver så Forbrukerrådets satsing på markedsportaler, før vi avslutter med å sammenligne karakteristikkene som øker potensialet for stilltiende samarbeid med forholdene i det norske dagligvaremarkedet. Basert på strukturen i markedet konkluderer vi med at en dagligvareportal i nær fremtid kan virke mot sin hensikt; føre til et stilltiende samarbeid og bidra til høyere priser til forbrukerne på lang sikt.
Utgiver
SNF
Serie
Arbeidsnotat;28/13

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit