Now showing items 141-160 of 277

    • Innovasjon når markedene endres i turbofart! 

      Nysveen, Herbjørn; Andreassen, Tor W. (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      I denne artikkelen drøfter vi betydningen av innovasjon under hyperkonkurranse: hurtig og dynamisk konkurranse kjennetegnet ved mangel på varige fortrinn. Utgangspunktet er at stadig flere organisasjoner opererer i markeder ...
    • Psykologisk kontrakt - et nytt ledelsesperspektiv? 

      Sverdrup, Therese (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      I denne artikkelen kobles dyadisk ledelsesteori med psykologisk kontraktsteori. Det argumenteres for at fokus på den psykologiske kontrakten vil gi lederen mulighet til å forstå den enkelte medarbeider, samt at fokus flyttes ...
    • Scenarioer som grunnlag for innovasjon 

      Christensen, Gunnar E.; Haxhiraj, Suela; Iden, Jon; Methlie, Leif B. (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Artikkelen belyser hvordan bedrifter kan omgjøre fremtidsbilder til strategiske beslutninger for innovasjon. I første del av artikkelen drøftes teori og begreper som omhandler koblingen mellom scenario­analyse og innovasjon. ...
    • Organisasjonskultur: Aktivum eller barriere for radikal innovasjon og transformasjon? 

      Hillestad, Tore; Grönquist, Daniel Nordstad; Yttri, Birgitte (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Bedrifters kapasitet til innovasjon og omstilling har gjennom en rekke studier blitt trukket frem som en viktig potensiell kilde til varige konkurransefortrinn. Samtidig viser forskning og teoretiske bidrag hvordan ...
    • Hva påvirker direkte og myndiggjørende ledelse? 

      Sandvik, Alexander Madsen (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Studien undersøker om autonomi, kreativitet og prestasjonsmål og lederes indre og ytre motivasjon påvirker valg av direkte og myndiggjørende ledelse. Data er basert på et representativt utvalg av norske ledere der 2 910 ...
    • Consumer brand relationships: an investigation of two alternative models 

      Breivik, Einar; Thorbjørnsen, Helge (Journal article; Peer reviewed, 2008)
      Many studies have proposed the use of the relationship metaphor to enhance the understanding of the relationship between consumers and brands. However, few studies have empirically tested consumer–brand relationship models. ...
    • A Taste Of "Nextopia" 

      Dahlen, Micael; Thorbjørnsen, Helge; Sjödin, Henrik (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      This paper investigates consumer response to advertising for future, to-be-released products. Drawing on recent consumer psychology research on the optimism bias, positive uncertainty, and affective (mis-)forecasting, we ...
    • Customer reactions to acquirer-dominant mergers and acquisitions 

      Thorbjørnsen, Helge; Dahlen, Micael (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      This article investigates consumer reactions to acquirer-dominant mergers and acquisitions (M&As) from the perspective of the (smaller) target brand and explores how marketing actions can mitigate negative effects. The ...
    • "This is who I am": Identity expressiveness and the theory of planned behavior 

      Thorbjørnsen, Helge; Pedersen, Per Egil; Nysveen, Herbjørn (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      This paper explores the role of self-identity expressiveness and social identity expressiveness in the context of Multimedia Messaging (MMS) adoption. An extended version of the Theory of Planned Behavior (TPB) including ...
    • Utfordringer ved motivasjon og ledelse av kunnskapsarbeidere 

      Christensen, Peter Holdt; Foss, Nicolai Juul (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      En undersøkelse fra 2007 utført av det offentlige spillmonopolet Danske Spil blant 539 lottomillionærer viste at to av tre faktisk beholder jobben. Der er altså noe på eller ved arbeidsplassen som - tross alt - får oss til ...
    • Fører investering i kvalitetssystem til prosessledelse? 

      Iden, Jon (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Denne artikkelen undersøker hvorvidt investering i et kvalitetssystem fører til prosessledelse. Bedrifter i ulike bransjer møter i dag krav fra myndigheter og kunder om å dokumentere bedriftens arbeidsprosesser i et ...
    • Når kreative team mangler kreativitet 

      Schei, Vidar; Sverdrup, Therese (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Mange ledere sverger til bruken av team for å utvikle kreative ideer. Forskning viser imidlertid at team ofte er lite kreative. Formålet med denne artikkelen er å gi innsikt i hvorfor team mangler kreativitet, og hvordan ...
    • Ny organisering av Statoils virksomhet på norsk sokkel: standardisering og fleksibilitet 

      Nesheim, Torstein; Olsen, Karen Modesta; Stensaker, Inger G.; Tharaldsen, Jorunn Elise; Kjærland-Haga, Maria (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      I denne artikkelen har vi gjort rede for den nye driftsmodellen i Statoil. Hvordan Statoil organiserer sine aktiviteter på norsk sokkel, er interessant ut fra den økonomiske betydningen av petroleumsvirksomheten, ut fra ...
    • Ledelse av kunnskapsarbeid 

      Sandvik, Alexander Madsen (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Arbeidslivet har endret seg til å bli mer kunnskaps- og informasjonsintensivt. Mange private virksomheter har høyt utdannete arbeidstakere som de ønsker å anvende på en mest mulig effektiv måte. Et sentralt spørsmål i den ...
    • Hvordan virker egentlig sponsing? 

      Skard, Siv E. Rosendahl (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      At publikum oppfatter at en sponsor og et sponsorobjekt passer godt sammen, er i faglitteraturen fremhevet som en viktig suksessfaktor i sponsing. Flere studier har dokumentert at vi både liker og husker sponsorsamarbeid ...
    • Fusjoner og oppkjøp 

      Thorbjørnsen, Helge (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Forskning har vist at selskaper som fusjonerer, ofte ikke klarer å nå sine finansielle mål og gjerne gjør det dårligere enn konkurrentene i årene etter fusjonen. Mange forhold har vært undersøkt for å forsøke å forklare ...
    • Kunnskapsdeling i en kompleks organisasjon 

      Nesheim, Torstein; Olsen, Karen Modesta (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Kunnskapsbaserte ressurser er sentrale for bedrifters evne til å konkurrere i et marked. For å utvikle og vedlikeholde slike ressurser er det viktig at ansatte i ulike enheter i virksomheten utveksler erfaringer og deler ...
    • Forskningsbasert viten om motivasjon av kunnskapsarbeidere 

      Lines, Rune (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Kunnskapsarbeideres verdiskapning er sterkt knyttet til motivasjon. Ulike nivå på verdiskapning observeres og disse forskjellene er antakelig mer en refleksjon av ulik motivasjon enn ulik evne, målt ved intelligens og nivå ...
    • Innovasjon i merkeopplevelser 

      Nysveen, Herbjørn; Pedersen, Per Egil; Skard, Siv E. Rosendahl; Thorbjørnsen, Helge (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      I denne artikkelen presenterer vi et rammeverk for å forstå merkeopplevelsesdimensjoner og effekter av merkeopplevelser. Vi gir deretter en kort diskusjon av mulige forskjeller mellom produkter og tjenester og diskuterer ...
    • Norske bedrifter gjennom krisen: en oversikt 

      Lien, Lasse B.; Knudsen, Eirik Sjåholm (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Finanskriser studeres stort sett på aggregert nivå med fokus på hvordan BNP, konkursfrekvenser, sysselsetting, renter og andre aggregerte størrelser endrer seg. Dette gjør at vi vet relativt mye om de overordnede effektene ...