• The Winner Takes All : A Qualitative Study of Cooperation on Cycling Teams 

      Netland, Katrine O.; Schei, Vidar; Sverdrup, Therese (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Cycling is arguably one of the most physically demanding sports. However, road cycling athletes are also challenged by a social-psychological tension induced by a fairly simple dilemma: There will only be one individual ...
    • Samskaping og innovasjon 

      Nysveen, Herbjørn; Thorbjørnsen, Helge; Pedersen, Per Egil (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Formålet med denne artikkelen er å se på betydningen av samspillet mellom kunder og organisasjoner som kilde til innovasjon – samskaping. Vi tar først et tilbakeblikk på utviklingen av dette samspillet og presenterer ...
    • Rom for læring: betydningen av handlingsrom for ledelse 

      Espedal, Bjarne; Kvitastein, Olav A. (Journal article, 2012)
      I ledelseslitteraturen framstilles handlingsrom som en faktor som gir a) ledere endringskapasitet eller evne til å fatte endringsrelaterte valg og b) mulighet til å gjennomføre valgene (endringene). Endringskapasitet er ...
    • Linking ethics and economic growth : a comment on hunt 

      Foss, Nicolai Juul (Journal article; Peer reviewed, 2012-07-27)
      Hunt (2012) builds on his work concerning ethics and resource-advantage theory to link personal ethical standards, societal norms, and economic growth but offers few details concerning the precise mechanisms that link ...
    • Grunnleggende utfordrende – utfordringer i undervisning i grunnleggende organisasjonsfag 

      Eide, Dorthe; Ladegård, Gro; Langåker, Lise; Lines, Rune; Nilsen, Etty; Wennes, Grete (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Denne artikkelen tar opp utfordringer ved å undervise på grunnleggende kurs i organisering og ledelse. Problematikken er hovedsakelig motivert av to forhold. For det første er undervisningen ofte studentenes første møte ...
    • A Cultural Contingency Model of the Effects of Leader-Society Value Congruence 

      Mustafa, Ghulam; Lines, Rune (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Previous research on cross-cultural leadership has examined the effects of leadership-society congruence without explaining how positive outcomes might result when there is a fit between leadership and societal culture, ...
    • Kjedenes private merker – hvorfor vinner de frem? 

      Hem, Leif E. (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Private merker er detaljistenes (kjedenes) egne merker. Omfanget av private merker har økt betydelig de siste årene, men veksten varierer mellom produktgrupper og land. I artikkelen redegjøres det for begrepet private ...
    • Is Publicity Always Better than Advertising? The Role of Brand Reputation in Communicating Corporate Social Responsibility 

      Skard, Siv E. Rosendahl; Thorbjørnsen, Helge (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Previous studies on corporate social responsibility (CSR) communication suggest that firms’ social initiatives should be communicated through third-party, non-corporate sources because they are perceived as unbiased and ...
    • Prosessledelse og innovasjon: En litteraturstudie 

      Iden, Jon; Andestad, Martin; Grung-Olsen, Hans-Christian (Journal article, 2013)
      Denne artikkelen studerer hvilken innvirkning prosessledelse har på bedrifters innovasjonsevne. Artikkelen deler prosessledelse inn i seks dimensjoner, og det gjøres en litteraturstudie for å avdekke sammenhengen mellom ...
    • Dairy farmers` values and how their values affect their decision making 

      Hansen, Bjørn Gunnar; Greve, Arent (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Values affect humans’ perception of situations and problems and guide our actions. The objective of this study was to explore the values of dairy farmers, and whether their values influenced their decisions to maintain ...
    • The influence of emotions on trust in ethical decision making 

      Lee, Wing Shing; Selart, Marcus (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      This paper attempts to delineate the interaction between trust, emotion, and ethical decision making. The authors first propose that trust can either in cite an individual toward ethical decisions or drag him or her ...
    • Strategizing for environmentally sustainable praxis : the case of "green operations" 

      Gjøsæter, Åge; Grønhaug, Kjell; Xie, Chunyan (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      The paper investigates how a strategic idea to operate offshore service vessels in an environmentally sustainable way was transformed into practical realities. The research case was a campaign to reduce the consumption of ...
    • Seleksjon i næringslivet 

      Knudsen, Eirik Sjåholm; Lien, Lasse B. (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Næringslivet kan ses på som en stor seleksjonsmekanisme. På sitt beste er det en seleksjonsmekanisme som kontinuerlig reallokerer ressurser dit produktiviteten er høyest og til de beste nye ideene. For at denne seleksjonsprosessen ...
    • Innovasjon når markedene endres i turbofart! 

      Nysveen, Herbjørn; Andreassen, Tor W. (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      I denne artikkelen drøfter vi betydningen av innovasjon under hyperkonkurranse: hurtig og dynamisk konkurranse kjennetegnet ved mangel på varige fortrinn. Utgangspunktet er at stadig flere organisasjoner opererer i markeder ...
    • Psykologisk kontrakt - et nytt ledelsesperspektiv? 

      Sverdrup, Therese (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      I denne artikkelen kobles dyadisk ledelsesteori med psykologisk kontraktsteori. Det argumenteres for at fokus på den psykologiske kontrakten vil gi lederen mulighet til å forstå den enkelte medarbeider, samt at fokus flyttes ...
    • The Effectiveness of data presentation formats: An Exploratory Study 

      Johannessen, Trond Vegard; Fuglseth, Anna Mette (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      This paper contributes to the understanding of how data presentation formats may affect decision-making. We report on two experiments, one using verbal protocols and one including eye tracking as methods for data ...
    • The paradox of openness: Appropriability, external search and collaboration 

      Laursen, Keld; Salter, Ammon J. (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      To innovate, firms often need to draw from, and collaborate with, a large number of actors from outside their organization. At the same time, firms need also to be focused on capturing the returns from their innovative ...
    • Scenarioer som grunnlag for innovasjon 

      Christensen, Gunnar E.; Haxhiraj, Suela; Iden, Jon; Methlie, Leif B. (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Artikkelen belyser hvordan bedrifter kan omgjøre fremtidsbilder til strategiske beslutninger for innovasjon. I første del av artikkelen drøftes teori og begreper som omhandler koblingen mellom scenario­analyse og innovasjon. ...
    • Conducting Qualitative Research in Russia: Challenges and Advice 

      Voldnes, Gøril; Grønhaug, Kjell; Sogn-Grundvåg, Geir (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      This article addresses some of the challenges of conducting qualitative research across cultures, focusing on the challenges of being a Western researcher conducting in-depth interviews in Russia. To conduct quality business ...
    • Organisasjonskultur: Aktivum eller barriere for radikal innovasjon og transformasjon? 

      Hillestad, Tore; Grönquist, Daniel Nordstad; Yttri, Birgitte (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Bedrifters kapasitet til innovasjon og omstilling har gjennom en rekke studier blitt trukket frem som en viktig potensiell kilde til varige konkurransefortrinn. Samtidig viser forskning og teoretiske bidrag hvordan ...