Blar i Master Thesis på tittel
Viser treff 941-960 av 4209
-
Effekten av irrelevant informasjon og tidspress på revisjonskvalitet : en eksperimentell studie
(Master thesis, 2016)Tidligere forskning har avdekket fenomenet “dilution effect”1 som går ut på at revisorer gjør mindre ekstreme beslutninger når de får både relevant og irrelevant informasjon, enn hvis de kun får relevant informasjon. Flere ... -
Effekten av kapitalstruktur og finansielle reserver på investeringer under en økonomisk krise :eEn empirisk analyse av koronakrisen i norske bedrifter i 2019
(Master thesis, 2020)Hovedformålet med masterutredningen er å undersøke hvordan kapitalstruktur og finansielle reserver påvirker bedrifters investeringer i humankapital og innovasjon, forskning og utvikling under koronakrisen. Masterutredningen ... -
Effekten av lojalitetsdrivere når alle lavpriskjedene har kundelojalitetsprogram : en studie av lavpriskjedene i det norske dagligvaremarkedet
(Master thesis, 2017)Dagligvarehandelen i Norge har et økende fokus på langsiktige kunderelasjoner gjennom lojalitetsprogram. I denne studien blir kundetilfredshet og kjede-image behandlet som medierende variabler for pris, lokasjon, ... -
Effekten av pliktig rotasjon på revisors profesjonelle skepsis : en eksperimentell studie
(Master thesis, 2019)Det er åpenbare risikoer knyttet til at foretak av allmenn interesse har samme revisor over en lang periode. Langt klientforhold kan undergrave revisors uavhengighet og påvirke profesjonell skepsis negativt. Pliktig ... -
Effekten av produktmarkedskonkurranse på korrupsjon : En empirisk analyse av industri- og servicebedrifter i Slovenia
(Master thesis, 2021)Formålet med denne oppgaven er å undersøke effekten av produktmarkedskonkurranse på korrupsjon. Eksisterende litteratur gir motstridende resultater på dette forholdet, noe som gjør det til et empirisk spørsmål. Det har ... -
Effekten av programfordeler i lojalitetsprogrammer på programtilfredshet, programtillit, programlojalitet og butikklojalitet : en studie av ulike kundelojalitetsprogrammer og programfordeler i det norske dagligvaremarkedet
(Master thesis, 2017)Dagligvarebransjen i Norge fikk i Januar 2017 et nytt tilskudd i form av lojalitetsprogrammet Æ som konkurranse til de to allerede eksisterende lojalitetsprogrammene - Trumf og Coop Medlem. I denne utredningen har effektene ... -
Effekten av ratingkunngjøringer på CDS-premier : en studie av bankers lånekostnader
(Master thesis, 2013)Denne utredningen undersøker om ratingkunngjøringer utstedt av Moody’s og S&P har effekt på europeiske bankers lånekostnader. Med ratingkunngjøringer menes både opp- og nedgraderinger samt varsel om mulige endringer. Som ... -
Effekten av sentralbankens renteendringer på aksjekursen til banker i hjemlandet : en event-studie
(Master thesis, 2013)I denne utredningen har vi gjennomført et event-studie for 11 forskjellige land, for å avdekke om renteendringer utført av de respektive landenes sentralbank har en statistisk signifikant påvirkning på bankaksjene i ... -
Effekten av shortsalg-forbud : en empirisk undersøkelse av shortsalg-forbudets påvirkning på det norske markedet i forbindelse med finanskrisen 2008-2009
(Master thesis, 2011)I forbindelse med finanskrisen (2008-2009) ble shortsalg av bank- og forsikringsaksjer midlertidig forbudt i det norske markedet. Rasjonalet for et slikt tiltak i verdipapirmarkedet var å stabilisere markedet, samt begrense ... -
Effekten av turnover på avkastningen til aksjeporteføljer: en studie av ukeporteføljene til norske meglerhus og Finansavisens innsideportefølje
(Master thesis, 2010)Denne utredningen har som hovedformål å undersøke hvorvidt turnover har en effekt på avkastningen til aksjeporteføljer. Jeg undersøker ukeporteføljene til tre norske meglerhus samt Finansavisens innsideportefølje for ... -
Effekten av «tone at the top» og risiko på revisors profesjonelle skepsis : En eksperimentell studie
(Master thesis, 2021)Profesjonell skepsis er en viktig del av revisjonen da det kan påvirke revisors dømmekraft og handlinger. Nolder og Kadous (2014) viser til ulike sosiale og situasjonelle faktorer som kan påvirke revisors profesjonelle ... -
Effekten dataanalyser og informasjonsbelastning har på revisors beslutningskvalitet : En eksprimentell studie
(Master thesis, 2021)En sentral del av revisors arbeid er å vurdere og foreta beslutninger på grunnlag av informasjon som er fremlagt med regnskapet. Revisor skal fungere som allmennhetens tillitsperson for regnskapsinformasjonen til ... -
Effektene av Norges Banks kvotebaserte likviditetsstyringssystem på rentedannelsen av korte norske pengemarkedsrenter : en empirisk studie av Nowa og Nibor i perioden 2008-2020
(Master thesis, 2020)Norges Bank innførte høsten 2011 et kvotebasert system for styring av bankenes reserver. I denne utredningen analyserer vi det nye systemets effekter på rentedannelsen av de korte norske pengemarkedsrentene, med fokus ... -
Effekter av bedrifters omdømme på produktvurderingen : et rammeverk og seks empiriske eksempler
(Master thesis, 2009) -
Effekter av kjønnskvoteloven i Norge : en kvantitativ studie av aksjemarkedets reaksjon og påvirkning på styredemografi, som også inkluderer sektorforskjeller
(Master thesis, 2017)I 2003 vedtok Stortinget i Norge en lov som krever 40% representasjon av hvert kjønn i norske ASA-styrer. I denne oppgaven har vi sett på kvotens effekt på aksjekurser ved ulike hendelsestidspunkt, samt om kvoten hadde ... -
Effekter av krisekommunikasjon for omdømmet : en casestudie av Gilde under E.coli-krisen
(Master thesis, 2011)Formålet med denne masterutredningen er å få en dypere forståelse for hva som kan karakteriseres som god krisekommunikasjon, samt hvilken virkning krisekommunikasjon kan ha på en virksomhets omdømme under og etter en ... -
Effekter av lederatferd : en studie av mellomstore regnskapsbedrifter i Norge
(Master thesis, 2014)Formålet med denne utredningen har vært å undersøke effekter av lederatferd. Vi har tatt utgangspunkt i tre typer lederatferd. Disse tre typene er relasjonsorientert, oppgaveorientert og endringsorientert lederatferd. ... -
Effekter av nedprising på salg og svinn : en analyse av nedprising av dagsferske brød i SPAR-butikker
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven studerer vi effekten av et tiltak mot matsvinn i NorgesGruppen der dagsferske brød prises ned med 50 prosent den siste timen før stengetid. Matsvinn er et alvorlig problem, fordi det innebærer ... -
Effekter av norske sykehusfusjoner : medfører sykehusfusjoner læringseffekter og høyere kvalitet?
(Master thesis, 2014)I denne masterutredningen har vi undersøkt om norske sykehusfusjoner medfører læringseffekter og økt behandlingskvalitet. Tilstandene som er benyttet i analysen er hjerneslag, hjerteinfarkt, hoftebrudd, blindtarmbetennelse ...