Browsing NHH Brage by Title
Now showing items 2347-2366 of 8177
-
Et hamskifte i den norske kinobransjen: en empirisk analyse av billettpriser
(Master thesis, 2015)I Norge har det siden de første filmene ble vist offentlig tidlig på 1900-tallet vært viktig å danne et skille mellom kommunale og private kinoer. Der kommunale kinoer følger kulturpolitiske mål, søker private kinoer ... -
Et helhetlig økonomisk styringssystem for Roy A. Strøm AS
(Master thesis, 2008)Roy A. Strøm AS – murmester og entreprenør, driver innen bygg og anleggsbransjen i Bodø, og har et begrenset økonomisk styringssystem. Dette styringssystemet er noe denne masterutredningen prøver å rette på. Utredningen ... -
Et klyngeperspektiv på lønnsomhet og videreforedling i fiskerinæringa i Hordaland
(Arbeidsnotat, Working paper; Working paper, 2000-10)Klynger eksisterer på forskjellige geografiske nivå og omfatter forskjellige kombinasjoner av virksomhet. Klynger inngår i et system der det er et kontinuerlig søk etter nye løsninger. Klyngetankegangen er basert på at en ... -
Et kritisk blikk på fair value
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven har vi foretatt en kritisk analyse av fair value, både opp mot det konseptuelle rammeverket og spesifikke fair value relevante regnskapsregler. Med utgangspunkt i det konseptuelle rammeverket utfordrer ... -
Et makroøkonomisk perspektiv på aksjemarkedet i Norge og USA : en empirisk analyse av kort- og langsiktige forhold i perioden 1988-2010
(Master thesis, 2011)Denne masterutredningen tar for seg forholdet mellom aksjemarkedet og makroøkonomiske variabler for det norske og det amerikanske markedet i tidsperioden 1988-2010. Det ble ansett som hensiktsmessig å analysere begge disse ... -
Et marked for G? : en undersøkelse av grunnbeløpets markedspotensial
(Master thesis, 2015)Grunnbeløpet i Folketrygden er i dag en beregningsfaktor som påvirker oss alle gjennom forskjellige trygde-, pensjons- og forsikringsordninger. Når grunnbeløpet hvert år endres er det enorme beløp som påvirkes. Det eksisterer ... -
Et micro-fulfillment centers bidrag til en bærekraftig varehandel : en eksplorativ studie av løsninger for en bærekraftig varehandel
(Master thesis, 2021)ehovet for å redusere klimautslipp gjør at bedrifter må finne nye bærekraftige løsninger og samtidig forbli lønnsomme. I løpet av den siste tiden, og særlig det siste året under den pågående pandemien har omsetningen fra ... -
Et midlertidig kvalitetsproblem? : en case-studie om sammensetningen av midlertidige og faste ansatte i norsk helsevesen
(Master thesis, 2016)Det er begrenset forskning på effekter av bruk av midlertidig arbeidskraft. En lovendring i Arbeidsmiljøloven opp for mer bruk av midlertidige tilsettinger i en virksomhet. Helsevesenet er den største aktøren i bruk av ... -
Et tiår etter Bosman : konsekvenser for utviklingen av norsk toppfotball
(Arbeidsnotat, Working paper, 2007-03) -
Et valg i blinde?
(Journal article; Peer reviewed, 2012)15/16-åringer i Norge gjør et valg som har store konsekvenser for deres inntekt i arbeidsmarkedet: De velger om de skal ta yrkesfaglig eller allmennfaglig retning på videregående skole. Disse valgene vil igjen kunne legge ... -
Etablering av private merker i norsk dagligvarebransje : en empirisk analyse av detaljistkjedenes entry-incentiver og -barrierer i perioden 1997-2000
(Rapport, Research report, 2003-03)Denne rapporten er skrevet som en del av SNF prosjektet "Nærings- og konkurransepolitikk" (SNF-8300) som er finansiert av Norges forskningsråd. Rapporten tar for seg etablering av såkalte private merker, produktmerker som ... -
Etableringen av Tesla Motors på det norske bilmarkedet : en empirisk studie av salgsdrivere og konkurranseeffekter
(Master thesis, 2015)Denne masterutredningen er en empirisk studie av Tesla Motors’ etablering på det norske bilmarkedet. Vi gjennomfører to separate analyser: Først fokuseres det på geografiske salgsforskjeller, deretter på effekten Tesla ... -
Etableringshindre i digital apotekhandel : hvilke etableringsbarrierer eksisterer i nettapotekbransjen?
(Master thesis, 2018)Netthandel har i løpet av de siste årene blitt en naturlig del av hverdagen for norske forbrukere. I 2016 foretok myndighetene en deregulering som åpnet for muligheten til å etablere fullverdig nettapotek. Etableringshindringene ... -
Etableringshindringer i dagligvaremarkedet : lokale reguleringer som etableringshindring
(Master thesis, 2020)Tilgang til egnede lokaler regnes som en betydelig etableringsbarriere i dagligvaremarkedet. Stordriftsfordeler i innkjøp og distribusjon, kombinert med forbrukerens preferanse for nærhet til butikk, er forhold som kan ... -
Etablerte aktørers oppfattelse av og respons på disruptiv innovasjon : trussel eller mulighet? : en casestudie av to nordiske bankers adopsjon av equity crowdfunding
(Master thesis, 2016)Dagens teknologiske utvikling byr på nye muligheter, men også utfordringer for etablerte aktørers virksomhet. Dette gjelder blant annet for finanssektoren hvor banker i økende grad blir utfordret av mindre FinTech-aktører ... -
ETFs and information acquisition
(Master thesis, 2021)I examine how exchange-traded funds (ETFs) affect incentives to produce information about individual securities. Due to their low trading costs, ETFs can be used to trade on information about less liquid and more constrained ... -
Ethical consciousness in auditing : a comparison of students and employees
(Master thesis, 2011)The purpose of this thesis has been to examine the difference in the level of consciousness towards ethics in auditing between students and employees, and further examine if the level of et ... -
Ethical responsibility : a case study of Telenor in Bangladesh
(Master thesis, 2009)“This thesis will aim at giving an ethical reflection on ethical responsibility through a case study on Telenor in Bangladesh. Telenor is the majority shareholder in the Bangladeshi phone company Grameenphone. The case ... -
Ethics and credibility of organic salmon regulation
(Working paper, Working paper; Working paper, 2000-09)The objective of this report is to establish how important standardisations of regulations is for the credibility of organic fish products, from the viewpoint of consumers, producers, animal welfare groups, and environmentalists. ... -
Ethics in online marketing : a case-based analysis of ethical issues in internet marketing
(Master thesis, 2007)The Internet has in the last 10-15 years become one of the most important channels of communication for a large proportion of the people on earth. It has provided unprecedented reach and the amount of information found on ...