Browsing NHH Brage by Title
Now showing items 715-734 of 8213
-
Bridging the tax-expenditure gap : green taxes and the marginal cost of funds
(Discussion paper, Working paper, 2001-02)The marginal cost of public funds is usually seen as a number greater than one, reflecting the efficiency cost of distortionary taxes. But economic intuition suggests that since green taxes are efficiency-enhancing the ... -
Bringing It All Back Home: How do transnational experiences influence the careers and entrepreneurial performance of Indonesian technology co-founders?
(Master thesis, 2022)Technology entrepreneurship is increasingly the allure of researchers and policymakers because of its central role in stimulating innovation and economic competitiveness, particularly for emerging economies looking to ... -
The broadband access market : competition, uniform pricing and geographical coverage
(Discussion paper, Working paper, 2001-12)In this paper we analyze the market for broadband access. A key feature of this market is that it is considerably more expensive to connect consumers in rural locations than in urban locations. We show that while competition ... -
The broadband access market : competition, uniform pricing and geographical coverage
(Working paper, Working paper, 2000-12)This paper analyzes some technological and political aspects of the market for broadband access. Broadband access is the last mile of the telecommunication network, and it is an essential component in order to offer broadband ... -
Bruk av bonus i Norge : en kartlegging av utviklingen i bruk av bonus blant norske virksomheter i perioden 2012-2016
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masterutredningen er å kartlegge utviklingen i bruk av bonus for perioden 2012 til 2016. Hensikten er å gi et bilde av bonusens omfang på nasjonalt nivå, og på hvordan den seneste tids utvikling har ... -
Bruk av datavarehus i beslutningsprosesser : en studie av tre norske bedrifter
(Master thesis, 2007)I denne utredningen har vi ved å gjennomføre og analysere intervjuer fått innsikt i hvordan sluttbrukere i tre norske bedrifter benytter datavarehus, hvordan de mener datavarehus bidrar i deres beslutningsprosesser og ... -
Bruk av dekomponering ved skjønnsmessig tilnærming i IFRS : en empirisk studie av dekomponeringsbruk i praksis
(Master thesis, 2016)Denne masterutredningen fokuserte på dekomponering iht. IAS 16 Eiendom, anlegg og utstyr. Gjennom en empirisk studie studerte vi bruken av dekomponering når standarden iht. IFRS legger opp til en skjønnsmessig tilnærming. ... -
Bruk av effektiviseringsfaktor ved inntektsrammeregulering av nettselskap
(Rapport, Research report, 2001-06)I denne rapporten ser vi nærmare på kva faktorar som skal leggjast vekt på ved utarbeiding av effektivitetsfaktoren. Ei teoretisk utleiing viser at inntektsvekst i regulert sektor skal avgrense seg til prisveksten i økonomien ... -
Bruk av electronic reverse auctions i norsk oljeindustri
(Master thesis, 2006)Bruk av Internet blir mer sentralt i bedrifters overordnede strategier. I tråd med et mer digitalisert forretnings-Norge, synes vi det er på tide at elektroniske innkjøpsverktøy får mer akademisk oppmerksomhet. Vi har ... -
Bruk av historisk regnskapsinformasjon til å separere vinnere fra tapere : en empirisk analyse av regnskapsbaserte investeringsstrategier
(Master thesis, 2016-09-02)I denne masterutredningen undersøkes det om enkle, regnskapsbaserte investeringsstrategier klarer å separere vinnere fra tapere på det britiske markedet. Ved å konstruere porteføljer basert på regnskapsbaserte ... -
Bruk av markeder og konkurranse i omsetning av matvarer : utfordringer og muligheter
(Rapport;2016:1, Research report, 2016-02)Rapporten drøfter samfunnsøkonomiske og konkurransepolitiske effekter av markedsreguleringene for jordbruksvarer. Det skisseres mulige endringer med tanke på effektivitetsforbedringer som kan kommer bønder, forbrukere og ... -
Bruk av merkevareledelseteori i oppstartsbedrifter : en kvalitativ studie av norske oppstartsbedrifter
(Master thesis, 2009)Målet med denne utredningen er å øke forståelsen for hvordan oppstartsbedrifter bruker merkevareledelseteori i de første leveårene. Med sterk konkurranse i mange markeder og økonomiske nedgangstider kan markedsføring ... -
Bruk av Monte Carlo-simuleringer til å understøtte investeringsbeslutninger i eiendomsmarkedet : En analyse av risikohåndtering ved verdsettelse av næringseiendom
(Master thesis, 2015)Diskontert kontantstrømanalyse (DCF) er den mest aksepterte og utbredte metoden for verdsettelse av næringseiendom. Metodikken er anerkjent i teori og praksis men representerer noen merkbare svakheter for verdsettelse ... -
Bruk av personlighetstester for å rekruttere transformasjonsledere
(Master thesis, 2006)Med utredningen min ønsker jeg å finne ut hvorvidt det er mulig å identifisere og rekruttere transformasjonsledere ved å studere lederens personlighet. Dersom dette viser seg å være mulig, ønsker jeg å avdekke hvilke ... -
Bruk av risikostyring for gevinstrealisering i digitaliseringsprosjekter : en kvalitativ casestudie av et digitaliseringsprosjekt i et stort internasjonalt energiselskap
(Master thesis, 2019)Det har vært en trend blant virksomheter de senere årene å investere i digitalisering med formål om å realisere gevinster. Til tross for en jevnt over stor satsing på digitalisering i virksomheter, viser flere studier ... -
Bruk av selvbetjente etterretningsverktøy blant norske bedrifter : en eksplorativ casestudie av selvbetjente etterretningsverktøy
(Master thesis, 2018)I denne masterutredningen har vi undersøkt bruk av selvbetjente etterretningsverktøy blant norske bedrifter. Slike verktøy hører innunder en ny utvikling innenfor business intelligence, der brukere uten særlig ... -
Bruk av sosiale medier i rekruttering : en empirisk studie
(Master thesis, 2012)Denne masterutredningen tar for seg hvordan sosiale medier kan benyttes til rekruttering av medarbeidere i norske bedrifter. Man ser en voksende trend for dette utenfor Norges grenser. Undersøkelser viser at mye tyder på ... -
Bruk av ulike informasjonstjenester på internett ved produktsøk
(Rapport, Research report, 2001-10)Denne rapporten oppsummerer internasjonale studier av informasjonstjenesters betydning ved søk etter produktinformasjon. Den gjennomgår også ulike teoretiske tilnærminger til søk etter produktinformasjon, og bruk av ... -
Bruk og nytte av kundelønnsomhetsanalyser i store norske foretak
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Interessen for kundelønnsomhetsanalyser er økende. Fagområdet har utviklet seg mye de siste tiårene, men mye er fortsatt uutforsket. Denne studien er den første i Norge som ser på bruk og nytte av ulike former for ... -
Bruk, nytte og lønnsomhet av styringsverktøy for bedrifter i Hordaland
(Master thesis, 2016-09-02)Formålet med utredningen har vært å se på bruk, nytte og lønnsomhet av noen utvalgte styringsverktøy for bedrifter i Hordaland. Flere studier har tatt for seg sammenhengen mellom bruk av ulike styringsverktøy og lønnsomhet, ...