Browsing Thesis by Subject "markedsføring og konkurranseanalyse"
Now showing items 1-20 of 25
-
Analyse av markedet for ballastvannrensesystemer til olje- og kjemikalietankere
(Master thesis, 2010)Temaet for denne utredningen er lønnsomhet og produktdifferensiering i markedet for Ballast Water Treatment Systems (BWTS). Dette er et marked som er i sterk vekst og som samtidig er preget av mye usikkerhet knyttet til ... -
Betydningen av perseptuelle og narrative klimaks i historiefortellende reklame : en analyse av 98 norske reklamefilmer
(Master thesis, 2011)Formålet med denne utredningen er å bidra til forståelsen av hvordan narrative reklamer påvirker konsumentene og hvordan narrative TV-reklamer bør struktureres. Forskning knyttet til narrative reklamer er et relativt ferskt ... -
Bruk av merkevareledelseteori i oppstartsbedrifter : en kvalitativ studie av norske oppstartsbedrifter
(Master thesis, 2009)Målet med denne utredningen er å øke forståelsen for hvordan oppstartsbedrifter bruker merkevareledelseteori i de første leveårene. Med sterk konkurranse i mange markeder og økonomiske nedgangstider kan markedsføring ... -
Corporate advertising : en studie om hvordan ulike bedrift annonser påvirker evaluering av bedriften og dens produkt
(Master thesis, 2006)I takt med den stadig tøffere konkurranse situasjonen for bedriftene og den synkende effekten av merkevarebygging av de enkelte produktene, så har det oppstått et økt fokus på verdien av merkevarebygging av selve bedriften. ... -
Det norske legemiddelmarkedet : en studie av fullsortimentsgrossistenes oppstrøms forhandlingsmakt og innkjøpspriser
(Master thesis, 2009)Begrunnet i legemiddelpolitiske målsetningene om lave legemiddelpriser og høy tilgjengelighet av legemidler, er det norske legemiddelmarkedet omstendelig regulert. Reguleringene gjelder primært på detaljistmarkedet. Fordi ... -
Drivere av lojalitet : en teoretisk og praktisk tilnærming
(Master thesis, 2007)I denne utredningen ønsker vi å videreutvikle Rusbults (1980a) investeringsmodell for å bedre kunne fange opp de ulike driverne for lojalitet til et merke. I tillegg til tilfredshet, størrelse på investeringer og kvalitet ... -
Effekt av CSR på anger : en studie gjort i Tanzania
(Master thesis, 2010) -
Effekter av bedrifters omdømme på produktvurderingen : et rammeverk og seks empiriske eksempler
(Master thesis, 2009) -
Empirisk undersøkelse av foretakssammenslutningen mellom Norli Gruppen AS og NorgesGruppen Bok og Papir AS : anvendelse av diversjonsrater for fusjonsvurdering
(Master thesis, 2011)Denne utredningen tar sikte på å vurdere foretakssammenslutningen mellom Norli Gruppen AS og NorgesGruppen Bok og Papir AS for bokmarkedet i Trondheim. For å vurdere om foretakssammenslutningen vil være i strid med ... -
Empirisk undersøkelse av konkurransen i markedet for sports- og fritidsutstyr : anvendelse av diversjonsrater i markedsavgrensning
(Master thesis, 2010)Denne utredningen er en empirisk undersøkelse av konkurransen i markedet for sports- og fritidsutstyr. Ved hjelp av diversjonsrater har jeg foretatt en markedsavgrensning for å identifisere nære konkurrenter i bransjen. ... -
Ex post fusjonsanalyse : en deskriptiv analyse av markedet for konsumegg etter fusjonen mellom Prior og Norgården
(Master thesis, 2010)I min masterutredning vil jeg foreta en deskriptiv analyse av utviklingen i engrosmarkedet for konsumegg etter fusjonen mellom Prior og Norgården i 2006 frem til 2009. Konkurransetilsynet nedla forbud mot fusjonen i 2005, ... -
Konkurranseanalyse : eiendomsmeglerbransjen i Bergen
(Master thesis, 2006)Denne oppgaven er en deskriptiv analyse av eiendomsmeglerbransjen i Bergen. Den tar for seg Porters Five Forces som et rammeverk for å se på ulike sider ved konkurransen i bransjen. Oppgaven gir et innblikk i hva en ... -
Konkurransesituasjonen i conveniencehandelen : empirisk undersøkelse for avgrensning og analyse av relevant marked
(Master thesis, 2008)Gjennom vår masterutredning foretar vi en markedsavgrensning basert på empirisk analyse innenfor dagligvare- og servicehandelen. Videre undersøker vi graden av konkurranse mellom de aktører som synes å utgjøre det relevante ... -
Markedsføring av høykvalitetssykler : markedsundersøkelse
(Master thesis, 2010)Denne utredningen ser på effekten av ulike markedsføringsstrategier ved promotering og salg av sykler i segmentet for høykvalitetssykler. Besvarelsen omhandler spesielt tre markedsføringsstrategier, som virker å være meget ... -
Næringsstruktur, konkurranse og innovasjon : en studie av den norske petroleumsrettede leverandørindustrien : hvorfor kan innovasjon og teknologiutvikling være en viktig kilde til konkurransefortrinn, gitt næringsstrukturen i den norske petroleumsrettede leverandørindustrien?
(Master thesis, 2008)Jeg har i denne oppgaven vist ved hjelp av økonomisk teori og modellrammeverk hvorfor fokus på teknologiutvikling og innovasjon kan være en viktig konkurransefaktor for aktører i oljeservice industrien. Dette har jeg ... -
Prisstøttesystemet i bensinmarkedet : hvem bestemmer bensinprisene i praksis - oljeselskapene eller stasjonene?
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven omhandler de fire store oljeselskapene, Statoil, Shell, Esso og YX Energi, og deres bensinstasjoner i et geografisk avgrenset område som utgjør en betydelig del av det norske markedet. Hovedfokuset i oppgaven ... -
Produktivitet og organisering i det norske bompengemarkedet : en studie av driftskostnader, administrering og strukturering
(Master thesis, 2011)Denne utredningen er ment som en analyse og en redegjørelse av det norske bompengemarkedet slik det fungerer i 2010. Det er tatt utgangspunkt i dagens organisering og regnskapstall fra bompengeselskap og uavhengige ... -
Produktplasseringer og psychological reactance : når produktplasseringer ikke virker
(Master thesis, 2009)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke forholdet mellom produktplasseringer og psychological reactance. I den forbindelse stilte vi tre undersøkelsesspørsmål som ikke hadde blitt belyst av tidligere forskning. ... -
Sammenlignende CSR reklame : er en slik reklamestrategi effektiv, og vil den være mer effektiv for et kjent versus et ukjent merke?
(Master thesis, 2010)Utredningen vår har som formål å kartlegge om en sammenlignende CSR reklame vil være en effektiv markedsføringsstrategi og om en slik strategi vil være mer effektiv for et kjent versus et ukjent merke. Vi vil bruke relevant ...