Browsing Thesis by Subject "strategi"
Now showing items 1-20 of 23
-
Commitment to change : en casestudie av NAF for å avdekke variabler som påvirker commitment to change
(Master thesis, 2017)Å skape Commitment to change blant ansatte betraktes som en av de viktigste forutsetningene for en vellykket organisatorisk endring (Herscovitch & Meyer, 2002). Med denne masteroppgaven ønsket vi å gi innsikt i hvilke ... -
E-verkets bane eller e-verk på banen? : kompetanseutfordringer i kraftbransjen i Norge
(Master thesis, 2008) -
Effekt på prestasjon av investeringstiltak i resesjon : en studie av hvordan ulike investeringstiltak påvirker prestasjon hos bedrifter under og etter resesjon
(Master thesis, 2018)Formålet med masterutredningen har vært å undersøke hvordan ulike investeringstiltak i resesjon påvirker prestasjonsforskjeller under og i etterkant av resesjon. Studien har analysert effekt på prestasjon av investeringstiltak ... -
En vesentlighetsanalyse i norsk dagligvarebransje : en studie av de mest vesentlige bærekraftsutfordringene i bransjen, og hvordan forretningsmodellinnovasjon kan redusere disse
(Master thesis, 2019)De siste årene har oppmerksomheten rundt bærekraftsproblemet tiltatt både i Norge og resten av verden. Ettersom bedrifter har spilt en stor rolle i utviklingen av problemet, er de ansvarlig for å redusere egne negative ... -
Entreprenørens dilemmaer : gode idéer uten finansiering
(Master thesis, 2015)Denne utredningen er gjennomført som en avsluttende del av Siviløkonomutdannelsen ved Norges Handelshøyskole i Bergen. Oppgaven utgjør 30 studiepoeng og er skrevet innenfor hovedprofilene finansiell økonomi, og strategi ... -
The fuzzy front end of innovation : hearing the voice of customer on credit cards
(Master thesis, 2008)The title “Behind the Fuzzy Front End” points to the traditionally messy getting-started period of product development, when the new product idea is still very “fuzzy”. Preceding a more formal product development process, ... -
Hvorfor velger teknologigiganter å kjøpe opp lavdigitaliserte selskaper? - Et trendskifte? : en flercasestudie av Amazon sitt oppkjøp av Whole Foods og Airbnb sitt oppkjøp av Luxury Retreats
(Master thesis, 2017)Hensikten med denne utredningen har vært å analysere hvorfor to høydigitaliserte selskaper som Amazon og Airbnb, har kjøpt opp to lavdigitaliserte selskaper, henholdsvis Whole Foods og Luxury Retreats. Den digitale ... -
Ikke-økonomiske faktorers betydning for samarbeid og ressursdeling
(Master thesis, 2008)Forskning innen det å samarbeide i økonomisk hensikt har kanskje hatt mest fokus på organiseringen av samarbeidet. Et rasjonelt økonomisk motiv, en rasjonell organisering og en effektiv og avtalefestet gjennomføring kan ... -
The internet search engine industry : en studie av søkebransjens utvikling, med fokus på Microsofts strategi for å tre inn i bransjen/markedet
(Master thesis, 2006)Utredningen er en studie av søkebransjen på Internet, med fokus på om Microsoft har fattet de riktige beslutningene for å tre inn i bransjen. Det presenteres fire sentrale dimensjoner av teknologistrategi som benyttes som ... -
Lettvekts-IT : digitalisering med brukernes behov i sentrum : en kvalitativ case-studie av samKAD-prosjektet ved Aker helsearena
(Master thesis, 2017)Denne studien søker å kartlegge hvilke faktorer som ligger til grunn for en vellykket innføring av lettvekts-IT. Kartleggingen er gjennomført ved å undersøke samKAD-prosjektet ved Aker helsearena, som vant prisen for ... -
Medarbeideres reaksjoner på robotisering : en casestudie av en norsk bank
(Master thesis, 2019)Denne utredningen ser på medarbeideres reaksjoner på robotisering av oppgaver, og hvilke implikasjoner dette har for ledelse av slike endringsprosesser. Hensikten er å komme frem til tiltak det kan være viktig å fokusere ... -
Misbrukes kultur i forhandlinger? : Et blikk på kulturens rolle i forhandlinger i Midtøsten
(Master thesis, 2008)Oppgaven tar mål for seg å sette mer fokus på kulturens rolle i internasjonale forhandlinger hvor partene kommer fra kulturer som betraktes å være ulike. I oppgaven settes det et kritisk blikk på hvorvidt kultur blir ... -
Motivasjon og incentivsystemer i salgsbransjen
(Master thesis, 2007)Dagens fokus på motivasjon og incentiver i arbeidslivet har oss til å velge dette som tema for vår siviløkonomutredning. En stor aktør innen elektronikkbransjen har gitt oss i oppdrag å analysere bedriftens incentivstruktur ... -
Motivasjonsfaktorer hos prosesseiere : en kvalitativ studie av prosesseieres motivasjonsfaktorer
(Master thesis, 2016-03-29)Til tross for at prosessledelse øker i popularitet blant norske og internasjonale organisasjoner, indikerer undersøkelser at mange av igangsatte prosessledelsesinitiativ ikke lykkes med å oppnå de gevinstene de er ... -
Organisatorisk læring og sikkerhet : helikopterdekkpersonell på offshoreinstallasjoner i Nordsjøen
(Master thesis, 2013)Organisatorisk læring har vært mye forsket på gjennom flere tiår, men forskningen har ikke gitt utbredt oppslutning rundt én felles forståelse av fenomenet. Denne studien støtter seg hovedsakelig til Crossan, Lane og White ... -
Rasjonalitet og orienteringer i beslutninger : en studie om irrasjonaliteter og deres sammenhenger med orienteringer i et forhandlingsperspektiv
(Master thesis, 2016)Formålet med denne avhandlingen er å studere individuelle forskjeller innen avvik fra rasjonalitet, sosial verdiorientering og motivasjonsmessig orientering, samt sammenhenger på tvers av disse tre faktorene. Forskningsprosjektet ... -
The same procedure as last year? : effektive forhandlinger i mediebyråer
(Master thesis, 2008) -
Sammenligning av reklame og sponsing innenfor målsetting og effektmåling
(Master thesis, 2007) -
«Strategizing» i en smart og tilkoblet forretningsverden : en kvalitativ case-studie av hvordan strategi praktiseres innenfor «The Internet of Things»
(Master thesis, 2017)Tradisjonelle tilnærminger til strategi henger ikke alltid med på den teknologiske utviklingen. Vi har forsøkt å gi et bidrag til strategilitteraturen ved å ta for oss «The Internet of Things» (IoT); et uttrykk for at ...