Browsing Norges Handelshøyskole by Title
Now showing items 3525-3544 of 8346
-
I don’t believe it: Correcting students’ misperceptions about peers’ time spent on homework
(Master thesis, 2021)In this master thesis we investigate the effect of providing students with accurate information about their peers’ time spent on homework. We use experimental data collected from two surveys carried out on 10th grade ... -
I Goodwill Accounting Choices under Different Levels of Discretion
(Doctoral thesis, 2019-03) -
I hvilken grad er risikobildet styrende ved prising av private bilforsikringer? : risikoprising av bilforsikring
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven tar vi for oss risikoprising i forsikringsbransjen. Vi ønsker å belyse i hvilken grad forsikringsselskapene legger til grunn risiko i prising av bilforsikring. Oppgaven presenterer først forsikringsbransjen, ... -
I hvilken grad nærmer økonomisk styring og markedsføring seg hverandre med hensyn til kunden som analyseobjekt? : en litteraturgjennomgang fra 2008-2014
(Master thesis, 2014)Formålet med denne studien har vært å undersøke i hvilken grad fagfeltene økonomisk styring og markedsføring har nærmet seg hverandre med hensyn til kunden som analyseobjekt i perioden 2008 - 2014. Spesielt har vi undersøkt ... -
I kjølvannet av skammens liste : hvilke sektorer kuttes, hva prioriteres og hvordan påvirkes effektiviteten i kommunene som følge av en Robek-registrering?
(Master thesis, 2014)I denne utredningen belyses hvilken effekt Robek-registrering har på norske kommuners økonomi og tjenesteproduksjon. Å bli registrert i Robek innebærer at kommunens budsjetter, låneopptak og langvarige låneavtaler må ... -
«I skolen blir ting bare dysset ned» : En kvalitativ studie av hvordan skoleansatte beskriver skoleledelsens arbeid med forebygging og oppfølging av vold og trusler fra elever
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er vold og trusler i skolen. Vi har undersøkt hvordan et utvalg skoleansatte beskriver skoleledelsens arbeid med forebygging av vold og trusler fra elever, og hvilken oppfølging ansatte som ... -
I.P. Huse AS : strategisk regnskapsanalyse og verdsettelse
(Master thesis, 2014)I denne utredningen er det foretatt en strategisk regnskapsanalyse og verdsettelse av I.P. Huse AS per 31.12.2013. I.P. Huse er en industribedrift som utvikler og produserer vinsjeanlegg til den maritime næringen. Bedriften ... -
IASBs syn på sammenlignbarhet i finansregnskapet
(Chapter; Peer reviewed, 2020)Sammenlignbarhet er en ønsket kvalitet ved finansregnskapet, og IASB referer hyppig til denne kvaliteten i sitt arbeid med utvikling av IFRS. Men sammenlignbarhet er et vanskelig konsept å forstå (Zeff, 2007), og forskning ... -
ICA Norge og Norgesgruppen - nære konkurrenter?
(Master thesis, 2014)Denne utredningen er en empirisk undersøkelse av konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet mellom ICA Norge og Norgesgruppen. Med utgangspunkt i en spørreundersøkelse utført i to ulike områder i Bergen, Åsane og Nordås, ... -
Ice Group ASA : strategisk rekneskapsanalyse og verdivurdering
(Master thesis, 2019)I denne oppgåva er det gjort ein omfattande strategisk rekneskapsanalyse og verdsetjing av Ice Group ASA, heretter omtalt som Ice. Formålet med utgreiinga er å finna eit rimeleg verdiestimat på Ice sin eigenkapitalverdi ... -
Idea assessment in a business setting
(Master thesis, 2006)During the past decades, researchers have increasingly been interested in creativity as a field of study. Many models and theories emphasize the evaluation of creative ideas, but this subset of creativity research is ... -
Identification in models with discrete variables
(Discussion paper;1/2013, Working paper, 2013-01)This paper provides a new simple and computationally tractable method for determining an identified set that can account for a broad set of economic models when economic variables are discrete. Using this method it is ... -
Identifisering av realopsjonselementer innen UMTS markedet og irreversible investeringer under asymmetrisk duopol
(Rapport, Research report, 2005-02)I denne utredningen modellerer vi det norske UMTS-markedet som et duopol, der aktørene investerer sekvensielt i UMTS-nettene. Vi antar at Telenor vil opptrer som leder, og NetCom opptrer som inntrenger. Vi benytter en ... -
Identifying adjustment costs of net and gross employment changes
(Discussion paper, Working paper, 2008-09)A relatively unexplored question in dynamic labour demand regards the source of adjustment costs, whether they depend on net or gross changes in employment. We estimate a structural model of dynamic labour demand where ... -
Identifying and ranking next generation network services
(Report, Research report, 2009-06)This report presents the results of a forecast of next generation network services. As telecommunication networks are being transformed into next generation networks the communication and media landscapes are being reshaped, ... -
Identifying performance factors in a Chinese EIJV : an assessment of changing strategic modes
(Master thesis, 2010)Elkem Materials is in an Equity Joint Venture with Erdos in Inner Mongolia producing microsilica for the global market. Elkem Materials is considering several options for their future strategy in China. The business ... -
Identifying the Gender Gap in Financial White Collar Crime : An Empirical Study o n SEC Litigation Reports and the Impact on Current White Collar Crime Gender Theory
(Master thesis, 2021)Purpose: The purpose of this thesis is to explore whether there is a gender gap in white collar crime using a data-driven textual analysis of the Securities and Exchange Commission’s (SEC) litigation releases. This paper ... -
Identity expression in the adoption of mobile services : the case of multimedia messaging services
(Working paper, Working paper, 2003-07)This working paper is part of a research project funded by the Research Council of Norway, Telenor, Den Norske Bank, A-Pressen, Ericsson and EasyPark at SNF. The main purpose of the project is to provide evaluation frameworks ... -
Idésystemer i et fullspektrumsperspektiv
(Master thesis, 2006)Formålet med denne studien har vært å se nærmere på om bruk av idésystemer kan uttrykke lederes lederorienteringer, samt vurdere hvilke hovedforskjeller som eksisterer mellom idésystemer ledet under ulike lederorienteringer. ... -
Idéutvikling i redaksjonelle og kommunale nettmedia
(Arbeidsnotat;07/12, Working paper, 2012-01)I denne rapporten blir det diskutert kvifor kommunane har problem med å nå ut til publikum i gjennom digitale media i same grad som tradisjonelle media. Av ei rekkje grunnar kunne ein tenkje seg at lokal informasjon hadde ...