Browsing NHH Brage by Subject "VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213"
Now showing items 261-280 of 506
-
Kvantitativ markedsundersøkelse av møbel- og interiørbransjen : anvendelse av diversjonsrater for å avdekke graden av konkurranse i et marked
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en spørreundersøkelse for å analysere konkurranseforholdene i møbel- og interiørbransjen i bydel Alna i Oslo. Ved å fokusere på de fire aktørene Bohus, A-møbler, Møbelringen og ... -
Language in International Business: A Review and Agenda for Future Research
(Journal article; Peer reviewed, 2017)A fast growing number of studies demonstrates that language diversity influences almost all management decisions in modern multinational corporations. Whereas no doubt remains about the practical importance of language, ... -
Lerøy Seafood Group ASA : strategisk regnskapsanalyse og verdivurdering
(Master thesis, 2014)Målet med denne masteroppgaven var å estimere Lerøys egenkapitalverdi og den tilhørende aksjeverdien per 2. januar 2014. Til dette formålet ble fundamental verdivurdering valgt som foretrukket verdsettelsesteknikk. Dette ... -
Lerøy Seafood Group ASA : strategisk regnskapsanalyse og verdivurdering
(Master thesis, 2015)I denne utredningen gjennomføres strategisk regnskapsanalyse og verdivurdering av Lerøy Seafood Group ASA, der formålet er å estimere verdien av egenkapitalen i selskapet. Verdiestimatet sammenlignes med børskurs på ... -
Like barn leker best : en casestudie av hvordan diversitet påvirker kunnskap i team
(Rapport;2013:13, Research report, 2013-11)Stadig flere bedrifter benytter tverrfaglige team som organiseringsform for å oppnå effektiv kunnskapsdeling på tvers av fagdisipliner. I min masterutredning søker jeg å stille spørsmålstegn ved den faktiske effekten av ... -
Likviditetseffekter av kredittvurderinger : en studie av det norske markedet
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven undersøker i hvilken grad kredittvurderingene til kredittbyråene S&P og Moody’s påvirker likviditeten til 12 selskaper på Oslo Børs. Først diskuteres kredittbyråenes funksjon og rolle samt forhold som kan ... -
Lokal og nasjonal prising i norske dagligvarekjeder
(Master thesis, 2012)Prising er et strategisk virkemiddel i kampen om markedsandeler blant norske dagligvarekjeder. Lokal og nasjonal prising er ulike tilnærminger. Ved lokal prising avhenger pris av etterspørsel og konkurranse i det enkelte ... -
Lokkevarer i dagligvaremarkedet : konkurransevirkninger
(Arbeidsnotat;26/12, Working paper, 2012-08)Lokkevarer og salg med tap benyttes på en rekke ulike områder, blant annet i pakkerabatter, tosidige markeder og markedsføring av merkevarer. Utvalgte varer prises så lavt at bedriftene pådras et tap, et tap som i de fleste ... -
Luksuriøs kosmetikk: troverdighet og dokumentasjon: en studie av produsenter av luksuskosmetikk i et marked med økt fokus på troverdighet og dokumentasjon
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg sett nærmere på hvordan det er mest hensiktsmessig for produsenter av luksuskosmetikk å profilere seg for å befeste sin posisjon i et marked med stort fokus på troverdighet og dokumentasjon. Formålet ... -
Luxury brands : a study of consumers' motivation to purchase luxury brands
(Master thesis, 2012)The purpose of this study was to examine consumers’ motives for buying luxury brands. The underlying motivation for why consumers buy luxury branded products is a field that is still lacking former research. The main ... -
Den lyse siden av endring : en casestudie av positive og aktive reaksjoner på endring i Statens vegvesen
(Master thesis, 2012)Formålet med denne utredningen er å øke forståelsen for hvorfor enkelte ansatte reagerer positivt på endring og aktivt hjelper til for at endringen skal implementeres på best mulig måte. Utredningen er en singel casestudie ... -
Læring og kunnskapsdeling i ein prosjektbasert organisasjon
(Rapport;2013:7, Research report, 2013-09)Bruken av prosjektbasert organisering er blitt meir utbredt blant bedrifter i dag og det ligg eit stort potensiale for læring i, og mellom prosjekt i slike bedrifter. Med masterutgreiinga ønska vi å få større innsikt i ... -
Læring og kunnskapsdeling i ein prosjektbasert organisasjon : ein casestudie gjennomført i Wärtsilä
(Master thesis, 2013)Vi har valt å skrive masterutgreiinga vår om læring og kunnskapsdeling i ein prosjektbasert organisasjon. Utgreiinga er ein casestudie utført i samarbeid med Wärtsilä, ei bedrift som opererar i energisektoren og den ... -
Lønnsomhet i den norske sportsbransjen : en studie av XXL og G-Max sin påvirkning på lønnsomheten i bransjen
(Master thesis, 2014)Sportsbransjen har stått overfor store endringer de siste årene, i form av XXL og G-Max sine inntog i markedet. Bransjen har vært i stor vekst, samtidig som aktørenes lønnsomhet og marginer har blitt stadig lavere utover ... -
Lønnsomhet i multinasjonale integrerte petroleumsselskaper : hvilke faktorer kan forklare lønnsomhet i multinasjonale integrerte petroleumsselskaper i perioden 1995-2010?
(Master thesis, 2012)I denne utredningen tar vi for oss hvordan ulike forhold påvirker lønnsomheten til multinasjonale integrerte petroleumsselskaper. Innledningsvis definerer vi lønnsomhetsmålet og redegjør for implikasjoner ved valg av dette. ... -
Lønnsomhet i norske filmprosjekter og -selskap : en studie av den norske filmbransjen
(Master thesis, 2014)Den norske spillefilmbransjen er kompleks og består av mange aktører og forhold som preger hverandre. Kulturdepartementet er i gang med flere utredninger av bransjen, som skal legge grunnlag for en ny stortingsmelding om ... -
Lønnsomhet i norske sparebanker : en studie av forklaringer til lønnsomhetsvariasjon
(Rapport;2013:12, Research report, 2013-10)De norske sparebankene har lenge vært aktører i en stabil bransje med lange tradisjoner. Sparebankbransjens rammevilkår er imidlertid i endring. Konsolidering, strenge reguleringer og rask teknologisk utvikling er blant ... -
Lønnsomhet i norske sparebanker : en studie av forklaringer til lønnsomhetsvariasjon
(Master thesis, 2013)Sparebankbransjens rammevilkår er i endring. Konsolidering, strenge reguleringer og rask teknologisk utvikling er blant forholdene som preger bransjen i dag. Fokus på lønnsomhet og kloke strategiske valg er derfor av stor ... -
Lønnsomhet og avkastningskrav for store skandinaviske banker
(Master thesis, 2014)Banknæringen preges i dag av store endringer. Det er mye diskusjon rundt de nye reguleringene i Basel-III, spesielt knyttet til økte kapitalkrav og konsekvensene av dette for lønnsomhet og kapitalkostnad. Målet med denne ... -
Lønnsomhet ved investering i moderne langdistansefly for bruk på en rute mellom Norge og New York : en analyse av oligopolkonkurranse i langdistansemarkedet
(Master thesis, 2012)Bransjen og markedet for lavprisselskaper ser ut til å være i utvikling. Flere selskaper beveger seg mot å bli mer komplette og dermed føre en mer helhetlig forretningsmodell tilsvarende nettverksmodellen. Selskapene ...