Browsing Norges Handelshøyskole by Title
Now showing items 4311-4330 of 8604
-
Konkurranseaspekter i SaaS-markedet : en teoretisk studie av nettverks- og byttekostnadseffekters effekt på konsumentenes posisjonering
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven vil vi forsøke å avdekke hvordan byttekostnader og nettverkseffekter påvirker konsumentenes posisjonering i SaaS-markedet. Ved å ta utgangspunkt i et illustrerende case som tar for seg to tjenester ... -
Konkurranseeffekt ved bruk av paritetsavtaler mellom plattformer. En empirisk undersøkelse av priser ved hotell og nettagenter
(Arbeidsnotat;32/13, Working paper, 2013-09)Formålet med denne utredningen har vært å studere avtalen om like priser i hotellmarkedet, hvilket innebærer at hotellkjeder ikke kan sette en lavere pris enn nettagenters pris for tilsvarende hotellrom. Dette omtales i ... -
Konkurranseevne i norsk sjømatindustri : klynger og verdikjeder
(Rapport, Research report, 2002-10)I denne analysen av konkurranseevnen til norsk sjømatindustri påpekes det at havbruk og fiske har naturlige konkurransefortrinn på grunn av tilgang på knappe og ikke-reproduserbare faktorer som fiskeråstoff og produktive ... -
Konkurranseevne og kapasitetstilpasning i fiskeindustrien
(Rapport, Research report, 2003-06)Bakgrunnen for prosjektet er den siste tids økonomiske problemer i deler av fiskeindustrien. Fiskeridepartementet engasjerte SNF og Fiskeriforskning i Tromsø til å se på noen av årsakene til problemene. Arbeidet har munnet ... -
Konkurranseintensitet på internett : prissammenligningssider og deres påvirkning på konkurranseintensitet på internett
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven tar utgangspunkt i internettmarkedet, og undersøker om konkurranseintensiteten har økt som følge av prissammenligningssider. Utviklingen av internett og prissammenligningssider har ført til lavere søkekostnader ... -
Konkurransekraften til norske finansinstitusjoner : kriterier som norske bedrifter vektlegger ved valg av norske eller utenlandske leverandører av finansielle tjenester
(Rapport, Research report, 2000-06)Denne rapporten gir en oversikt over hvordan større norske bedrifter vurderer norske kontra utenlandske finansielle foretak. En av rapportens hovedkonklusjoner er at med økende internasjonalisering øker også bruken av ... -
Konkurransemessige virkninger av noen utvalgte NRK-tjenester
(Rapport;2015:2, Research report, 2015-03)Formålet med denne studien har vært å analysere de konkurransemessige virkningene av noen utvalgte NRK-tjenester. Vi finner at nrk.no er noe differensiert fra andre store nasjonale nettsteder for nasjonale nyhets- og ... -
Konkurransen blant bokhandlene under fastprissystemet : en undersøkelse av konkurransefaktorer og hvordan konsumentene blir påvirket av disse
(Master thesis, 2014)I norsk bokbransje er det gitt fritak fra konkurranselovens §10 for bruk av bindende videresalgspris. Bransjen har selv utarbeidet d et de kaller Bokavtalen, som blant annet omhandler bruk av faste priser, leveringsplikt ... -
Konkurransen mellom norske internettleverandørar
(Rapport, Research report, 2000-11)Denne rapporten omhandlar konkurransen mellom internettleverandørane på den norske marknaden frå om lag 1997 til våren 2000. Hovudformålet har vore å analysere kva effektar ulike innelåsingsstrategiar har på konkurransen ... -
Konkurransen om vedlikehold av asfaltdekket i Norge : en analyse av markedsmekanismer og prisdrivere
(Master thesis, 2019)I perioden 2008-2018 var årlig gjennomsnittlig investering i vedlikehold av asfaltdekke på over 2,1 milliarder kroner. Avsløringen av asfaltkartellet bestående av NCC og Veidekke i Midt-Norge fra 1996 til 2009 førte til ... -
Konkurransepolitiske utfordringer i tosidige markeder : med spesiell fokus på rubrikkmarkedet
(Master thesis, 2013)Tosidige markeder innehar mange egenskaper som lett kan feiltolkes når man i en analyse beveger seg fra et ensidig marked over på et tosidig marked. Markedsforhold som kan bli sett på som konkurranseskadelig i ensidige ... -
Konkurransesituasjonen i conveniencehandelen : empirisk undersøkelse for avgrensning og analyse av relevant marked
(Master thesis, 2008)Gjennom vår masterutredning foretar vi en markedsavgrensning basert på empirisk analyse innenfor dagligvare- og servicehandelen. Videre undersøker vi graden av konkurranse mellom de aktører som synes å utgjøre det relevante ... -
Konkurransesituasjonen i det norske markedet for strøm til sluttbrukere
(Master thesis, 2008) -
Konkurranseutsetting av fylkeskommunal revisjon : regelverk, generelle vurderinger og erfaring
(Rapport, Research report, 2006-09)Fra 1. juli 2004 ble kommuneloven endret slik at det ble gitt anledning til å konkurranseutsette kommunal og fylkeskommunal revisjon. Fortsatt er det få som har benyttet seg av denne muligheten til å inngå avtale med privat ... -
Konkurranseutsetting av kommunal revisjon: En studie om fordeler og utfordringer ved konkurranseutsetting
(Master thesis, 2017)Vi har i denne masterutredningen undersøkt konkurranseutsetting av kommunal revisjon.Oppgaven er skrevet høsten 2016 og våren 2017. I 2004 ble det ble åpnet for konkurranseutsetting av kommunal revisjon og i skrivende stund ... -
Konkurranseutsetting av sykehjemsdrift i Oslo og Trondheim kommune : foreløpige erfaringer
(Rapport, Research report, 2001-12)Denne rapporten fokuserer på erfaringer med konkurranseutsetting og ”outsourcing” av driftsansvar for sykehjem i bydelene Røa og St. Hanshaugen-Ullevål i Oslo, samt Trondheim kommune. Vi ser særlig på hvilke tiltak ... -
Konkurranseutsetting i offentlig sektor : Luranetunet i Os kommune
(Master thesis, 2006-05-15)Denne oppgåva belyser konkurranseutsetting av offentlege tenester. Eg har nytta Os kommune i Hordaland som analysegrunnlag, og har freista å finne ut kva konkurranseutsettinga har tyda for kommunen ved å nytte økonomiske ... -
Konkurranseutsetting og bestiller-utfører organisering i norske kommuner
(Rapport, Research report, 2000-11)Bakgrunnen for denne rapporten er økt bruk av markedsmekanismer og konkurransevirkemidler i norske kommuner. Rapporten gir både a) oversikt over norske kommuners bruk av en rekke markedsrelaterte virkemidler, og b) eksempler ...