Blar i NHH Brage på tittel
Viser treff 1382-1401 av 8150
-
Det er ikke tanken som teller : En empirisk studie av medierende og modererende effekter på relasjonen mellom kreativ atferd og oppgaveprestasjon
(Master thesis, 2021)Denne utredningen ser på hvordan kreativ atferd hos ansatte påvirker oppgaveprestasjonen deres. Vi har foreslått en mediert modereringsmodell der innovasjon medierer relasjonen mellom kreativ atferd og oppgaveprestasjon, ... -
Det komplekse boligmarkedet : en analyse av realboligpriser, drivere og fremtidig utvikling i Norge
(Master thesis, 2014)I denne masterutredningen ønsker vi å skape et overblikk over hvordan boligmarkedet er sammensatt i Norge samt undersøke hvor sårbart det er. For å gi leseren en god forståelse og et bakgrunnsbilde av markedet, blir det ... -
Det lave rentenivået – implikasjoner for pengepolitikken : en gjennomgang av hvilke utfordringer verdens sentralbanker står overfor i et lavrentemiljø
(Master thesis, 2017)De rekordlave rentene har vært en stor utfordring for verdens sentralbanker de siste årene. Hovedgrunnen har vært at styringsrentene har befunnet seg faretruende nære den nedre grensen for sentralbankers rentesetting. ... -
Det maritime miljøet i vest : omfang, regionale koplinger og samspillseffekter
(Rapport, Research report, 2001-06)Formålet med denne studien har vært å beskrive det maritime miljøet i Hordaland og Sogn og Fjordane og å analysere det regionale samspillet mellom bedriftene i næringen. En viktig problemstilling har vært å avklare hvorvidt ... -
Det norske bedriftsbankmarkedet : en beskrivende analyse av bankmarkedet for norske bedriftskunder
(Rapport;2017:6, Report, 2017)“Det norske bedriftsbankmarkedet» (Bedriftsbankboka) dokumenterer bankmarkedet for norske bedrifter som benytter banklån. Datagrunnlaget er kundeinformasjon fra norskrapporterende banker til Skatteetaten for årene 1997-2015, ... -
Det norske bensinmarkedet : en eksplorerende studie av ny prissetting
(Master thesis, 2018)Det norske bensinmarkedet har i 14 år praktisert en prissetting, der prisene økes på spesifikke ukedager. I november 2017 annonserte Circle K at de ville bryte det faste ukemønsteret, for å oppnå jevnere priser gjennom ... -
Det norske boligmarkedet under koronakrisen : Hvordan har de norske boligprisene utviklet seg i løpet av koronapandemien, og hva har vært prisdriverne?
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masterutredningen er å kartlegge boligmarkedets utvikling under koronapandemien, samt å undersøke hva som har vært de viktigste prisdriverne. Pandemien har resultert i et kraftig realøkonomisk tilbakeslag, ... -
Det norske dagligvaremarkedet : relasjoner mellom detaljist og produsent
(Master thesis, 2006)Målet med denne oppgaven er å undersøke hvilke strategier dagligvarekjedene i Norge bruker i relasjon til sine leverandører. De siste 15-20 årene har det skjedd dramatiske endringer i det norske dagligvaremarkedet, som har ... -
Det norske drivstoffmarkedet : vil innføringen av en prisportal føre til økt konkurranse i drivstoffmarkedet?
(Master thesis, 2020)Drivstoffmarkedet i Norge har tidligere blitt betegnet som et marked med stilltiende samarbeid, noe som typisk resulterer i høyere priser med lite variasjon mellom aktørene. Etter at det gamle prismønsteret ble brutt i ... -
Det norske forbrukslånmarkedet: Empiriske analyser av forbrukslånkundenes finansielle soliditet og drivere for veksten i forbrukslånmarkedet
(Master thesis, 2016)Forbrukslånmarkedet har tiltrukket seg mye oppmerksomhet fra både media og myndighetene de senere årene. Oppmerksomheten skyldes særlig den eventyrlige veksten som observeres i markedet. En rekke aktuelle tiltak tyder ... -
Det norske forbrukslånsmarkedet : en teoretisk analyse av gjeldsinformasjonslovens implikasjoner på det norske forbrukslånsmarkedet
(Master thesis, 2018)I denne utredningen vurderer vi hvordan den nye gjeldsinformasjonsloven vil påvirke det norske forbrukslånsmarkedet, med særlig fokus på opprettelsen av et gjeldsregister. Gjeldsinformasjonsloven trådte i kraft 1. november ... -
Det norske importvernet- en kilde til samfunnsøkonomisk tap? : en teoretisk analyse av den samfunnsøkonomiske effektiviteten i skandinavisk matindustri
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven ser på hvorvidt det eksisterer et samfunnsøkonomisk tap i den norske matindustrien. Teorien brukt for å analysere matindustrien er teori om dødvektstap ved monopol og teori om det samfunnsøkonomiske tapet ... -
Det norske kanaldistributørmarkedet : hvorfor observerer man pakkesalg av TV-kanaler?
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven har jeg sett på konkurransesituasjonen i det norske kanaldistributørmarkedet. De siste årene har man gått fra et analogt til et digitalt bakkenett, noe som har ført til opprettelsen av en ny aktør; RiksTV. ... -
Det norske legemiddelmarkedet : en studie av fullsortimentsgrossistenes oppstrøms forhandlingsmakt og innkjøpspriser
(Master thesis, 2009)Begrunnet i legemiddelpolitiske målsetningene om lave legemiddelpriser og høy tilgjengelighet av legemidler, er det norske legemiddelmarkedet omstendelig regulert. Reguleringene gjelder primært på detaljistmarkedet. Fordi ... -
Det norske normprissystemet for petroleum : en deskriptiv analyse
(Master thesis, 2008)Normprisen for petroleum er en sentral del av det norske petroleumsskattesystemet. Selskapene som driver utvinningsvirksomhet på norsk kontinentalsokkel blir skattlagt gjennom petroleumsskattesystemet, som årlig er grunnlag ... -
Det norske radiomarkedet : effektene av Kanal 24 sin etablering
(Arbeidsnotat, Working paper, 2005-10)Målet med utredningen er å analysere effektene av Kanal 24 sin etablering på radiomarkedet. Jeg identifiserer effekter både i lyttermarkedet og reklamemarkedet. Det har vært vanskelig for Kanal 24 å få fotfeste i ... -
Det norske TV-markedet - Hvorfor tilbyr distributørene kanalpakker, og vil sluttbrukerpris påvirkes av distributørenes kostnadsendringer ved overgang til enkeltkanalvalg?
(Arbeidsnotat, Working paper, 2009-12)I utredningen starter vi med en kartlegging av dagens TV-marked samt konkurranseforholdene i markedet. Deretter presenterer og anvender vi teori for bundling med det formål å forklare dagens praksis i TV-markedet, hvor ... -
Det norske TV-markedet: hvorfor tilbyr distributørene kanalpakker, og vil sluttbrukerpris påvirkes av distributørenes kostnadsendringer ved overgang til enkeltkanalvalg?
(Master thesis, 2009)I utredningen starter vi med en kartlegging av dagens TV-marked samt konkurranseforholdene i markedet. Deretter presenterer og anvender vi teori for bundling med det formål å forklare dagens praksis i TV-markedet, hvor ... -
Det nye gullet: den moderne arbeidsstyrken : Utfordringer og muligheter i demografisk mangfoldig team, og hvordan organisasjoner kan tilrettelegge for å nå potensialet som ligger i slike team
(Master thesis, 2023)Økende globalisering og den teknologiske utviklingen de siste tiårene har gjort at den moderne arbeidsstyrken i stadig større grad kjennetegnes av å være mangfoldig. Formålet med denne oppgaven er å belyse de mulighetene ...