Blar i NHH Brage på tittel
Viser treff 4596-4615 av 8208
-
Markedsmakt i det norske kraftmarkedet : en RSI-analyse av konkurransen i det norske kraftmarkedet
(Master thesis, 2010)Det vi har funnet ut om markedsmakten i Norge er at Statkraft som største aktør først om fremst har lokal markedsmakt, det vil si markedsmakt til å øke kraftprisene opp til nivået på prisene i de omkransende prissonene. ... -
Markedsreaksjon ved annonsering av CFO-bytter : en empirisk analyse av CFO-bytter på Oslo Børs i tidsperioden 2010-2020
(Master thesis, 2020)Denne utredningen undersøker hvordan annonsering av avgangen til finansdirektør (CFO) påvirker selskapers verdsettelse. Ved å gjennomføre en event-studie på et utvalg av 245 annonserte CFO-avganger i perioden 2010 til ... -
Markedsreaksjon ved annonsering av SCRIP-program : en begiventhetsstudie om markedsreaksjon ved annonseringen av et SCRIP/utbytteaksje-program, med Statoil som case-eksempel
(Master thesis, 2016)I denne utredningen tar vi for oss annonseringseffekten av SCRIP-utbytteprogrammer og Statoils implementering av SCRIP for utbyttet i fjerde kvartal 2015. Hensikten med denne utredningen er å finne ut om det foreligger ... -
Markedsreaksjon ved utbytteannonsering : en empirisk studie av utbytteannonseringers effekt på aksjepris for selskaper på Oslo Børs før og etter finanskrisen
(Master thesis, 2015)Utredningens hensikt er å undersøke om utbytteannonseringer for selskaper på Oslo Børs er forbundet med abnormal avkastning i aksjepris, og om det eksisterer forskjeller i markedsreaksjonene før og etter finanskrisen i ... -
Markedsreaksjoner på nedskrivningsannonseringer : En eventstudie av selskaper på Oslo Børs
(Master thesis, 2021)Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan årlige og kvartalsvise annonseringer av nedskrivninger påvirker aksjeavkastningen til selskapene på Oslo Børs. Regnskapsstandarden IAS 36 åpner for bruk av skjønn både når det ... -
Markedsreaksjoner på salg- og tilbakeleieannonseringer : En eventstudie av selskaper på Oslo Børs og NASDAQ OMX Stockholm
(Master thesis, 2012)I denne oppgaven undersøker vi hvilken effekt annonsering av salg og tilbakeleietransaksjoner har på norske og svenske selskapers markedsverdi, notert på henholdsvis Oslo Børs og NASDAQ OMX Stockholm. Den empiriske studien ... -
Markedsreaksjoner ved annonsering av topplederbytter : En event-studie av det norske aksjemarkedet i perioden 2001-2012
(Master thesis, 2014)Vi gjennomfører en event-studie som undersøker annonseringseffekter av topplederavganger i norske selskap i perioden 2001 til og med 2012. Dette gjøres ved å måle den unormale avkastningen ved annonsering topplederavganger. ... -
Markedssegmentering innenfor telekommunikasjonsbransjen : en studie om hvordan Telenor Norge AS segmenterer sine kunder.
(Master thesis, 2016)Aktøren Telenor Norge AS eier i dag operatører som Telenor, Djuice og Talkmore. Aktøren kontrollerer til sammen 51 % av det norske mobilmarkedet. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan differensierer Telenor, Talkmore ... -
Markedssvikt i TV-markedet og behovet for offentlige kanaler : sett i lys av digitaliseringen av bakkenettet
(Master thesis, 2008)Gjennom denne utredningen har jeg forsøkt å gi et svar på hvorvidt det fremdeles vil være behov for NRK, som en offentlig allmennkringkaster, etter lanseringen av det digitale bakkenettet. Allmennkringkasting kan forstås ... -
Markedssvikt i TV-markedet og behovet for offentlige kanaler : sett i lys av digitaliseringen av bakkenettet
(Arbeidsnotat, Working paper, 2009-02)Gjennom denne utredningen har jeg forsøkt å gi et svar på hvorvidt det fremdeles vil være behov for NRK, som en offentlig allmennkringkaster, etter lanseringen av det digitale bakkenettet. Allmennkringkasting kan forstås ... -
Markedsundersøkelse for eksport av oppdrettskveite til Sverige : spesifikasjon av produktet oppdrettskveite, og studier av potensielle markeder i Sverige : sluttrapport - delprosjekt 1, Sverige
(Rapport, Research report, 2001-01)Denne rapporten omfatter resultatene fra en markedsundersøkelse sommeren 2000 rettet mot det svenske eksportmarkedet for oppdrettskveite. Rapporten inngår som Delrapport 1 (av 3) i prosjektet ”Spesifikasjon av produktet ... -
Markedsundersøkelser for eksport av oppdrettskveite til England og Tyskland : spesifikasjon av produktet oppdrettskveite, og studier av potensielle markeder i England Tyskland
(Rapport, Research report, 2002-05)Denne rapporten omfatter resultatene fra en markedsundersøkelse våren 2001 og 2002 i det engelske og tyske eksportmarkedet for oppdrettskveite. Rapporten inngår som Delrapport 2 og 3 (av 3) i prosjektet ”Spesifikasjon av ... -
Markedswarrants og kupongsertifikat : en analyse basert på verdsettelse og forventet avkastning
(Master thesis, 2010)Etter at strukturerte produkter tilnærmet ble forbudt i 2008, har bankene introdusert nye eksotiske spareprodukter på markedet. I denne utredningen analyseres to relativt nye produkter: markedswarrants og kupongsertifikat. ... -
Market anomalies in the Norwegian stock market : an exploration about existence of 4 market anomalies
(Master thesis, 2015)This master thesis is aiming to examine the existence of targeting market anomalies and the ability of Fama-French Three factor models explain those anomalies in Norwegian Stock Market during the recent 14 years. Our study ... -
Market based supply of North Sea herring and Icelandic cod
(Working Paper, Working paper, 2005-11)A continuous-time bioeconomic model is developed and used to derive open-access and optimal management supply curves. Long-run equilibrium supply curves are estimated based on data for two fisheries: North Sea herring and ... -
Market definition with shock analysis
(Discussion paper, Working paper, 2007-11)The SSNIP test for market definition requires information about demand substitution and profitability. If detailed information about demand is not available, observed effects of a shock in the industry may be an alternative ... -
Market efficiency in announcements of petroleum discoveries : an empirical analysis for the Norwegian continental shelf
(Master thesis, 2013)This is an event study which investigates the stock price behavior of oil and gas companies in the days surrounding announcements of petroleum discoveries. The pre-announcement period is examined in order to test for ... -
Market efficiency theory and the earnings announcement premium at the Oslo Stock Exchange
(Master thesis, 2008)Lamont and Frazzini (2007) document that a trading strategy consisting of buying every stock expected to announce within the coming month and selling short every stock not expected to announce the coming month generates ... -
Market entry in the German pharmaceutical market : a framework for business intelligence measures
(Master thesis, 2018)Pharmaceutical companies today are under great pressure to successfully launch new specialty drugs, high-tech products for small patient populations with cost intensive R&D and complex mechanisms of effect. At the same ... -
Market evaluation for the business model of an electric vehicle aggregator : an analysis of the value of flexibility in the German power markets
(Master thesis, 2019)With a rising share of electric vehicles in the German market, adequate adoption of those vehicles through a smart charging approach becomes crucial for the successful integration into the grid. Market integration of ...