Browsing Master Thesis by Title
Now showing items 921-940 of 4209
-
The effects of fiscal policy in a small, open economy : a structural VAR analysis of fiscal shocks in Norway employing sign restrictions
(Master thesis, 2020)This thesis investigates how fiscal policy affects output (GDP) in a small, open economy. The analysis utilizes data on Mainland GDP, government spending and taxes in Norway from 1978 to 2017. In order to identify and ... -
Effects of fit and motive articulation on sponsorship response
(Master thesis, 2013)This study is dedicated to finding the right combination between provision of fit and motive articulation to provide the best sponsorship response. The paper integrates different factors used in the sponsorship literature ... -
Effects of flat tax reforms on economic growth in the OECD countries
(Master thesis, 2008)This master thesis explores how a transition from progressive tax schemes to flat tax schemes in OECD countries affects economic growth in terms of output, focusing on the period from 1997 to 2007. I present and compare ... -
The Effects of Oil Price Shocks on Bank Profitability and Financial Stability in Norway
(Master thesis, 2022)This thesis examines how oil price shocks affect bank profitability. We use this examination to assess the implications for financial stability in Norway. Our analysis employs a sample of commercial banks from 2012 to ... -
Effects of self-service technology on brand experience, brand attitude, and intention to use the brand
(Master thesis, 2012)The increasing popularity of adopting self-service technologies in every business field has attracted lots of attention and the emergence of self-service technology has also changed the traditional experience approach. ... -
The effects of socio sponsorships in different levels of reputation: the role of communication channel
(Master thesis, 2011)By en engaging in socio sponsorships, companies can not only generate favorable consumer attitudes and enhance purchase intention, but in a long term perspective, they can build company image and strong stakeholder ... -
Effects of Sustainability Messages and Origin Cues on the Perceived Green Brand Equity of Norwegian Salmon
(Master thesis, 2022)This study contributes to research on how sustainability communication affects a brand’s perceived green brand equity. This builds upon findings in earlier research and theory stating that integrating sustainability with ... -
Effects of Uncoupling the North Sea Link : An empirical analysis of risks and premiums in the two day-ahead auctions in bidding area N0 2
(Master thesis, 2023)In this thesis, we study the impact of the current auction solution on the North Sea Link (NSL), an interconnector between the electricity systems of Great Britain (GB) and Southern Norway (NO2). Due to Brexit, interconnector ... -
Effekt av budskapsformulering og personalisering på automatisk genererte finansielle råd
(Master thesis, 2014)I utredningen har jeg studert automatisk genererte finansielle råd, tilbydd som en tjeneste i privatkunders nettbank. Jeg har undersøkt ulike versjoner av rådet for å forsøke å påvise hvordan tjenesten best mulig kan ... -
Effekt av CSR på anger : en studie gjort i Tanzania
(Master thesis, 2010) -
Effekt av klientforholdslengde og profesjonell skepsis på revisjonskvalitet : en eksperimentell studie
(Master thesis, 2017)Debatten om hvordan klientforholdslengde påvirker revisjonskvalitet har fått stor oppmerksomhet blant forskere (Cameran, Negri, & Pettinicchio, 2015). For å begrense overdrevent lange klientforhold har det av flere ... -
Effekt på prestasjon av investeringstiltak i resesjon : en studie av hvordan ulike investeringstiltak påvirker prestasjon hos bedrifter under og etter resesjon
(Master thesis, 2018)Formålet med masterutredningen har vært å undersøke hvordan ulike investeringstiltak i resesjon påvirker prestasjonsforskjeller under og i etterkant av resesjon. Studien har analysert effekt på prestasjon av investeringstiltak ... -
Effekten av bompenger for elbil på nybilsalget : hvilken innvirkning hadde innføringen av bompenger for elbil på nybilsalget av elbiler i Bergen, Oslo og på Nord-Jæren?
(Master thesis, 2021)Fritak fra bompenger for elbil har de seneste årene vært brukt som et virkemiddel for å øke andelen elbiler i den norske bilparken. I 2020 passerte elbiler konvensjonelle biler i antall førstegangsregistreringer i Norge. ... -
Effekten av elbilens inntog på bensinsalget i Norge : en empirisk studie fordelt på fylkene i Norge fra 2009 til 2016
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven undersøker vi hvorvidt elbilens inntog har medført en substitusjon bort fra bensinbiler og over til elbiler ved å se om dette kan vises i etterspørselen etter bensin. Ettersom Norge har den største andelen ... -
Effekten av frasalg på aksjonærverdi : en empirisk studie av det skandinaviske markedet
(Master thesis, 2013)Formålet med denne utredningen er å undersøke effekten av frasalg på aksjonærenes verdi, samt hvilke faktorer som kan forklare den eventuelle verdiendringen. Vi undersøker selskapets unormale avkastning i perioden rundt ... -
Effekten av innflytelse : en undersøkelse av ledelse og positiv adferd blant ansatte under en endring i elektrolyseavdelingen ved Hydro Aluminium Høyanger
(Master thesis, 2011)Ansattes positive adferd kan være med på å forbedre en bedrifts prestasjoner, og det vil derfor være i bedriften og ledernes interesse at slik adferd blir utøvd. Ledere kan forsøke å stimulere til slik adferd ved bruk av ... -
Effekten av irrelevant bærekraftsinformasjon på revisors beslutningskvalitet : En eksperimentell studie
(Master thesis, 2022)Et av de viktigste temaene revisor vurderer i revisjonsoppdrag er selskapets evne til fortsatt drift. Bærekraftsinformasjon vil integreres i årsrapporten til flere foretak i årene som kommer. Dette vil føre til en økt ... -
Effekten av irrelevant informasjon og bevisstgjøring i en fortsatt-drift vurdering : En eksperimentell studie
(Master thesis, 2023)Revisjon utgjør en kritisk prosess for å sikre pålitelighet og integritet i finansiell informasjon. Revisorer evaluerer betydelige mengder informasjon for å kunne fremsette en uavhengig vurdering av et selskaps økonomiske ... -
Effekten av irrelevant informasjon og erfaring i en mislighetsrisikovurdering : en eksperimentell studie
(Master thesis, 2018)Å bestemme hvilken informasjon et revisjonsteam skal beholde eller forkaste i en risikovurdering er et kritisk moment. Fremtiden vil gi oss tilgang på enda mer informasjon og dette gjør at vi i større grad må være i stand ... -
Effekten av irrelevant informasjon og personlighetstrekk i en mislighetsrisikovurdering : En eksperimentell studie
(Master thesis, 2023)Revisjonsbransjen står overfor en teknologisk endring, hvor det investeres betydelig i avanserte digitale løsninger. Dette gir revisor tilgang til store mengder data, og evnen til å skille mellom relevant og irrelevant ...