Browsing Norges Handelshøyskole by Title
Now showing items 4527-4546 of 8327
-
Luxury consumption : how new dimensions of luxury brand management affect Norwegian generation Z’s attitude towards luxury brands and the intention to acquire them?
(Master thesis, 2020)It is evident that Generation Z will dominate marketing in the next few years. However, there are still limited researches about their buying behavior patterns. The luxury goods consumption among Generation Z is rather ... -
Den lyse siden av endring : en casestudie av positive og aktive reaksjoner på endring i Statens vegvesen
(Master thesis, 2012)Formålet med denne utredningen er å øke forståelsen for hvorfor enkelte ansatte reagerer positivt på endring og aktivt hjelper til for at endringen skal implementeres på best mulig måte. Utredningen er en singel casestudie ... -
Læring i allianser og oppkjøp : hvilke faktorer er viktig for læring i allianser og oppkjøp, og hvilke likheter og forskjeller er det mellom disse faktorene i de to ulike strategiene?
(Master thesis, 2008)Målet med denne studien er å kartlegge hvilke faktorer som fører til læring i allianser og oppkjøp, samt vise hvordan disse faktorene skiller seg fra hverandre ut fra hvilken strategi bedriften har valgt. Utredningen ... -
Læring og kunnskapsdeling i ein prosjektbasert organisasjon
(Rapport;2013:7, Research report, 2013-09)Bruken av prosjektbasert organisering er blitt meir utbredt blant bedrifter i dag og det ligg eit stort potensiale for læring i, og mellom prosjekt i slike bedrifter. Med masterutgreiinga ønska vi å få større innsikt i ... -
Læring og kunnskapsdeling i ein prosjektbasert organisasjon : ein casestudie gjennomført i Wärtsilä
(Master thesis, 2013)Vi har valt å skrive masterutgreiinga vår om læring og kunnskapsdeling i ein prosjektbasert organisasjon. Utgreiinga er ein casestudie utført i samarbeid med Wärtsilä, ei bedrift som opererar i energisektoren og den ... -
Læring på arbeidsplassen : en studie av uformell læring i en barnehage
(Master thesis, 2010)Formålet med denne utredningen er å bidra til forståelsen av hvordan ansatte lærer på arbeidsplassen. Gjennom intervjuer med fire pedagogiske ledere og seks medarbeidere i en barnehage ble aktiviteter som leder til uformell ... -
Læringsarenaer for kompetanseutvikling i en kompleks organisasjonsstruktur : en kvalitativ undersøkelse for sammenligning av to ulike resultatområder i Equinor
(Master thesis, 2019)For å opptre som en konkurransedyktig aktør i dagens arbeidsmarked, er både læring og kompetanseutvikling helt avgjørende. Det blir implementert ulike arenaer i organisasjoner med intensjon om læring og kompetanseutvikling. ... -
Læringsmekanismer i team og team som læringsarena
(Rapport, Research report, 2001-12)Hensikten med rapporten er at den skal være et bidrag for teoriutvikling og gi økt innsikt om team som læringsarena. Rapporten identifiserer sentrale læringsmekanismer som er virksomme i team og hvordan effektive læringsmiljøer ... -
Lønn og motivasjon hos tannleger: En studie av sammenhenger mellom lønnsordning og motivasjon blant norske tannleger.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven ser på sammenhengen mellom lønnsordning og motivasjon blant norske tannleger. Med bakgrunn i belønning- og motivasjonsteori undersøkes det hvorvidt variabel lønn og fastlønn innenfor privat sektor bidrar til ... -
Lønn som styringsverktøy i norsk toppfotball: En empirisk studie av lønnssystemene i tre eliteserieklubber
(Master thesis, 2022)Bruk av bonuslønn er utbredt i toppfotballen. I denne masteroppgaven studerer jeg utformingen og effekten av tre eliteserieklubbers lønns- og bonusordninger. Datamaterialet er innhentet gjennom dokumentanalyse og femten ... -
Lønn til toppledelsen : en kartlegging av lønn til toppledelsen i norske selskaper på Oslo Børs.
(Master thesis, 2019)Vi analyserer hvilke faktorer som påvirker fastsettelsen av de ulike kompensasjonselementene til ledende ansatte i selskaper på Oslo Børs. Funnene ses opp mot teori og empiri på området. Dataene er hovedsakelig innhentet ... -
Lønner det seg å SPACulere?: En studie av SPACer i det amerikanske markedet og relevans for Norge
(Master thesis, 2021)Et SPAC (Eng. = Special Purpose Acquisition Company) er et selskap som opprettes og børsnoteres med intensjonen om å identifisere et målselskap, og børsnotere dette gjennom et oppkjøp. Sammenlignet med fjoråret har antall ... -
Lønnsom, men lite fleksibel? : effekter av bonus på fleksibilitet, kundetilfredshet og lønnsomhet i et forsikringsselskap
(Master thesis, 2018)Formålet med masteroppgaven er å undersøke effekter fastlønn og prestasjonslønn har på prestasjonsmålene fleksibilitet, salg og kundetilfredshet i et norsk forsikringsselskap. Vi definerer i oppgaven fleksibilitet som ... -
Lønnsomhet blant norske bilforhandlere etter introduksjonen av elbiler : en empirisk studie av hvordan en økning i andel elbiler har påvirket lønnsomheten til bilforhandlere i Norge.
(Master thesis, 2020)Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvordan det økte elbilsalget i perioden 2008 – 2016 har påvirket lønnsomheten til bilforhandlerne i Norge. Videre ønsket vi å undersøke hvordan elbilsalget påvirket markedet ... -
Lønnsomhet i AMS-besetninger: en sammenligning av norske gårder med automatiske og konvensjonelle melkesystem
(Master thesis, 2017)Formålet med denne utredningen er å undersøke lønnsomhetsforskjeller mellom bruk med melkerobot og bruk med konvensjonelle melkesystem (KMS). Siden årtusenskiftet har melkeroboter, eller automatiske melkesystem (AMS), ... -
Lønnsomhet i bygg- og anleggsbransjen : en studie av lønnsomhetsdrivere i store norske byggog anleggsselskap
(Master thesis, 2020)Bygg- og anleggsbransjen er blant de viktigste næringene i landet, og er en sentral bidragsyter for at samfunnets underliggende struktur ligger til grunn. Bransjen har gjennom de siste arene ˚ opplevd økende vekst, men ... -
Lønnsomhet i den norske IT-konsulentbransjen :en studie av lønnsomhetsfaktorer blant Norges største IT-konsulentselskap
(Master thesis, 2020)Den norske IT-konsulentbransjen har doblet sin omsetning de siste ti årene, sterkt drevet av en økende digitalisering av samfunnet. Samtidig ser vi også at mennesker og selskaper blir mer og mer avhengige av digitale ... -
Lønnsomhet i den norske sportsbransjen : en studie av XXL og G-Max sin påvirkning på lønnsomheten i bransjen
(Master thesis, 2014)Sportsbransjen har stått overfor store endringer de siste årene, i form av XXL og G-Max sine inntog i markedet. Bransjen har vært i stor vekst, samtidig som aktørenes lønnsomhet og marginer har blitt stadig lavere utover ... -
Lønnsomhet i kraftbransjen : hvilke faktorer kan forklare lønnsomheten i store regionale kraftkonsern?
(Master thesis, 2015)Kraftbransjen står ovenfor år med økte investeringsbehov. Store utbedringer trengs i strømnettet og kapasiteten må økes for å møte en økende etterspørsel. Det vil mer enn noen gang være viktig med riktig fokus på hva som ...