Blar i NHH Brage på tittel
Viser treff 4169-4188 av 8150
-
Kundelønnsomhet i bank : en casestudie av Sparebanken Sogn og Fjordane
(Master thesis, 2012)Hovedtemaet i denne masterutredningen er hvordan man kan tilnærme seg fenomenet kundelønnsomhet i bank. Vi har ved hjelp av to forskningsspørsmål forsøkt å besvare vår hovedproblemstilling: Hvordan kan vi ved hjelp av ... -
Kundelønnsomhetsanalyser - lønner det seg? : en kvantitativ studie av norske foretak
(Master thesis, 2015)Denne utredningen ser på sammenhengen mellom kundelønnsomhetsanalyser og foretaksprestasjoner. Utredningen finner at beslutninger tatt på bakgrunn av kundelønnsomhetsinformasjon har en positiv påvirkning på foretakspre ... -
Kundelønnsomhetsanalyser i gasellebedrifter : en kvantitativ studie av bruksgrad og nytte
(Master thesis, 2015)I konkurranseutsatte næringer er det kritisk å velge de produktene og prosjektene som gir det beste resultatet. Bedrifter har i senere tid søkt konkurransefortrinn ved å gjennomføre kundefokuserte strategier og ... -
Kundelønnsomhetsanalyser i Norge : en studie av bruksgrad og nytteverdi
(Master thesis, 2012)I senere tid har interessen for kundelønnsomhetsanalyser vært økende. Fagområdet har utviklet seg mye de siste tiårene, men mye er fortsatt uutforsket. Denne studien er den første i Norge til å se på utbredelsen av ulike ... -
Kundelønnsomhetsanalyser – bruk i beslutninger : en studie av norske foretak
(Master thesis, 2018)Flere bedrifter rapporterer at kundelønnsomhetsanalyser potensielt kan ha en høyere nytte enn det som oppleves ved dagens bruk. I tillegg er det relativt mange bedrifter som ikke bruker kundelønnsomhetsanalysene som ... -
Kunderelasjoners betydning for en bedrifts produktutvikling : hvilke egenskaper ved en kunderelasjon har betydning for involvering av kunder i en bedrifts produktutvikling?
(Arbeidsnotat, Working paper, 2010-01)Denne utredningen studerer hvilke egenskaper ved en relasjon som har betydning for hvorvidt og hvordan kunder involveres i en bedrifts produktutvikling. Studien ser nærmere på seks av ClampOns kunderelasjoner, hvor tre av ... -
Kunderelasjoners betydning for en bedrifts produktutvikling : hvilke egenskaper ved en kunderelasjon har betydning for involvering av kunder i en bedrifts produktutvikling?
(Master thesis, 2009)Denne utredningen har som formål å peke på hvilke egenskaper ved en relasjon som kan ha betydning for hvorvidt og hvordan kunder involveres i en bedrifts produktutvikling. Studien gir svar på hvilke egenskaper som har ... -
Kundevurderinger og hotellenes bærekraftsertifiseringer: En analyse av deres påvirkning på norske hotellrompriser : En empirisk studie av hotellrompriser ved hjelp av multippel regresjonsanalyse
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har fokusert på hvordan norske hotellrompriser påvirkes av både kundevurderinger og hotellenes bærekraftsertifiseringer. I dagens digitale samfunn er tilbakemeldinger fra tidligere gjester lett ... -
Kunnskapsdeling i en kompleks organisasjon
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Kunnskapsbaserte ressurser er sentrale for bedrifters evne til å konkurrere i et marked. For å utvikle og vedlikeholde slike ressurser er det viktig at ansatte i ulike enheter i virksomheten utveksler erfaringer og deler ... -
Kunnskapsdeling i et internasjonalt konsern : en casestudie av YARA
(Master thesis, 2014)Kunnskap og kunnskapsdeling blir av mange betegnet som meget viktig for å oppnå konkurransefortrinn i dagens bedriftsverden. Derfor har jeg i denne oppgaven valgt å studere kunnskap, og da nærmere bestemt forskjeller i ... -
Kunnskapsdeling i team
(Master thesis, 2011)Formålet med utredningen har vært å belyse problemstillingen: ” Hva motiverer til kunnskapsdeling i team, og hvilke faktorer kan hemme eller fremme denne kunnskapsdelingen? For å belyse dette spørsmålet har vi studert fem ... -
Kunnskapsdeling innad i og mellom innovasjonspartnerskap : en kvalitativ studie av pågående innovasjonspartnerskap
(Master thesis, 2019)Denne masterutredningen tar for seg kunnskapsdeling innad i og mellom innovasjonspartnerskap. Anskaffelsesprosedyren innovasjonspartnerskap ble introdusert i det norske anskaffelsesregelverket i 2017, og kombinerer ... -
Kunnskapsdeling mellom generasjoner : en casestudie av eldre kunnskapsarbeidere
(Master thesis, 2015)Formålet med studien er å få økt innsikt og forståelse for kunnskapsdeling mellom generasjoner i en kunnskapsbedrift, med spesielt fokus på eldre kunnskapsarbeidere. Vi har studert hvordan yngre og eldre opplever ... -
Kunnskapsdeling mellom internt ansatte og eksterne konsulenter : En studie av vegprosjekter i regi av Statens vegvesen
(Master thesis, 2014)Denne studien tar for seg kunnskapsdeling, samt hvilke faktorer som fører til kunnskapsdeling mellom internt ansatte og eksterne konsulenter som deltar sammen på vegprosjekter i regi av Statens vegvesen. Både benyttelse ... -
Kunnskapsdeling mellom internt ansatte og eksterne konsulenter : en studie av vegprosjekter i regi av Statens vegvesen
(Rapport;2914:9, Research report, 2014-10)Denne studien tar for seg kunnskapsdeling, samt hvilke faktorer som fører til kunnskapsdeling mellom internt ansatte og eksterne konsulenter som deltar sammen på vegprosjekter i regi av Statens vegvesen. Både benyttelse ... -
Kunnskapsdeling og læring i fagnettverk : en kvalitativ studie gjennomført i Statoil
(Rapport;2014:5, Research report, 2014-10)Denne masterutredningen omhandler kunnskapsdeling og læring i fagnettverk i Statoil. Statoil er en stor, kompleks organisasjon med matrisestruktur, der majoriteten av de ansatte er kunnskapsarbeidere. De ansatte innenfor ... -
Kunnskapsdeling og læring i fagnettverk : en kvalitativ studie gjennomført i Statoil
(Master thesis, 2014)Denne masterutredningen omhandler kunnskapsdeling og læring i fagnettverk i Statoil. Statoil er en stor, kompleks organisasjon med matrisestruktur, der majoriteten av de ansatte er kunnskapsarbeidere. De ansatte innenfor ... -
Kunnskapsintensitet : innhold og måling
(Master thesis, 2013)Hensikten med denne masterutredningen har vært å operasjonalisere ”kunnskapsintensitet” på en bedre måte. For å gjøre dette har jeg tatt utgangspunkt i teori og empiri om kunnskapsintensitet. I første del av oppgaven ... -
Kunnskapsintensitet og resesjon : en empirisk studie av sammenhengen mellom kunnskapsintensitet og bedriftsprestasjon gjennom konjunkturfaser
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien er å studere prestasjonsforskjeller som oppstår mellom bedrifter i møte med makroøkonomiske endringer. Mer spesifikt tar studien for seg i hvilken grad bedrifters kunnskapsintensitetsnivå påvirker ... -
Kunnskapsstatus for hva økonomisk forskning har avdekket om flernasjonale selskapers internprising i Norge
(Rapport, Research report, 2009-06)Ved å manipulere prisene på selskapsinterne transaksjoner kan flernasjonale selskaper flytte overskudd fra høyskatteland til lavskatteland. Slik overskuddsflytting kan ha stor innflytelse på selskapsskattebasen til ...