Browsing NHH Brage by Title
Now showing items 4615-4634 of 8244
-
Markedseksponering: konsekvenser for samarbeid i interne kunde-leverandør-relasjoner
(Doctoral thesis, 2002) -
Markedsendringer og styringsstruktur : hvordan påvirker liberaliseringen av det europeiske gassmarkedet gassprodusenters valg av styringsstruktur?
(Rapport, Research report, 2002-11)Eksport av gass fra norsk kontinentalsokkel er viktig både for de involverte selskaper og for den norske stat. Det viktigste markedet for norsk gass er EU. Inntil for kort tid siden har storparten av norsk gass blitt solgt ... -
Markedsfinansiering og privatisering av allmennkringkasting
(Arbeidsnotat, Working paper, 2010-01)I denne rapporten diskuteres mulige følger av endrede finansierings- og eierskapsforhold av NRK. Endringene innebærer å selge NRK til private aktører, og finansiere virksomheten gjennom reklame i stedet for gjennom dagens ... -
Markedsføring av høykvalitetssykler : markedsundersøkelse
(Master thesis, 2010)Denne utredningen ser på effekten av ulike markedsføringsstrategier ved promotering og salg av sykler i segmentet for høykvalitetssykler. Besvarelsen omhandler spesielt tre markedsføringsstrategier, som virker å være meget ... -
Markedsføring av kjøtt i Norge : organisering og finansieringskilder
(Arbeidsnotat, Working paper, 2008-06)Dette notatet belyser statens bidrag til dekning av markedsføringskostnader i kjøttbransjen, og beskriver hvordan de ulike finansieringsordningene er organisert. -
Markedsmakt i det norske kraftmarkedet : en RSI-analyse av konkurransen i det norske kraftmarkedet
(Master thesis, 2010)Det vi har funnet ut om markedsmakten i Norge er at Statkraft som største aktør først om fremst har lokal markedsmakt, det vil si markedsmakt til å øke kraftprisene opp til nivået på prisene i de omkransende prissonene. ... -
Markedsreaksjon ved annonsering av CFO-bytter : en empirisk analyse av CFO-bytter på Oslo Børs i tidsperioden 2010-2020
(Master thesis, 2020)Denne utredningen undersøker hvordan annonsering av avgangen til finansdirektør (CFO) påvirker selskapers verdsettelse. Ved å gjennomføre en event-studie på et utvalg av 245 annonserte CFO-avganger i perioden 2010 til ... -
Markedsreaksjon ved annonsering av SCRIP-program : en begiventhetsstudie om markedsreaksjon ved annonseringen av et SCRIP/utbytteaksje-program, med Statoil som case-eksempel
(Master thesis, 2016)I denne utredningen tar vi for oss annonseringseffekten av SCRIP-utbytteprogrammer og Statoils implementering av SCRIP for utbyttet i fjerde kvartal 2015. Hensikten med denne utredningen er å finne ut om det foreligger ... -
Markedsreaksjon ved utbytteannonsering : en empirisk studie av utbytteannonseringers effekt på aksjepris for selskaper på Oslo Børs før og etter finanskrisen
(Master thesis, 2015)Utredningens hensikt er å undersøke om utbytteannonseringer for selskaper på Oslo Børs er forbundet med abnormal avkastning i aksjepris, og om det eksisterer forskjeller i markedsreaksjonene før og etter finanskrisen i ... -
Markedsreaksjoner på nedskrivningsannonseringer : En eventstudie av selskaper på Oslo Børs
(Master thesis, 2021)Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan årlige og kvartalsvise annonseringer av nedskrivninger påvirker aksjeavkastningen til selskapene på Oslo Børs. Regnskapsstandarden IAS 36 åpner for bruk av skjønn både når det ... -
Markedsreaksjoner på salg- og tilbakeleieannonseringer : En eventstudie av selskaper på Oslo Børs og NASDAQ OMX Stockholm
(Master thesis, 2012)I denne oppgaven undersøker vi hvilken effekt annonsering av salg og tilbakeleietransaksjoner har på norske og svenske selskapers markedsverdi, notert på henholdsvis Oslo Børs og NASDAQ OMX Stockholm. Den empiriske studien ... -
Markedsreaksjoner ved annonsering av topplederbytter : En event-studie av det norske aksjemarkedet i perioden 2001-2012
(Master thesis, 2014)Vi gjennomfører en event-studie som undersøker annonseringseffekter av topplederavganger i norske selskap i perioden 2001 til og med 2012. Dette gjøres ved å måle den unormale avkastningen ved annonsering topplederavganger. ... -
Markedssegmentering innenfor telekommunikasjonsbransjen : en studie om hvordan Telenor Norge AS segmenterer sine kunder.
(Master thesis, 2016)Aktøren Telenor Norge AS eier i dag operatører som Telenor, Djuice og Talkmore. Aktøren kontrollerer til sammen 51 % av det norske mobilmarkedet. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan differensierer Telenor, Talkmore ... -
Markedssvikt i TV-markedet og behovet for offentlige kanaler : sett i lys av digitaliseringen av bakkenettet
(Master thesis, 2008)Gjennom denne utredningen har jeg forsøkt å gi et svar på hvorvidt det fremdeles vil være behov for NRK, som en offentlig allmennkringkaster, etter lanseringen av det digitale bakkenettet. Allmennkringkasting kan forstås ... -
Markedssvikt i TV-markedet og behovet for offentlige kanaler : sett i lys av digitaliseringen av bakkenettet
(Arbeidsnotat, Working paper, 2009-02)Gjennom denne utredningen har jeg forsøkt å gi et svar på hvorvidt det fremdeles vil være behov for NRK, som en offentlig allmennkringkaster, etter lanseringen av det digitale bakkenettet. Allmennkringkasting kan forstås ... -
Markedsundersøkelse for eksport av oppdrettskveite til Sverige : spesifikasjon av produktet oppdrettskveite, og studier av potensielle markeder i Sverige : sluttrapport - delprosjekt 1, Sverige
(Rapport, Research report, 2001-01)Denne rapporten omfatter resultatene fra en markedsundersøkelse sommeren 2000 rettet mot det svenske eksportmarkedet for oppdrettskveite. Rapporten inngår som Delrapport 1 (av 3) i prosjektet ”Spesifikasjon av produktet ... -
Markedsundersøkelser for eksport av oppdrettskveite til England og Tyskland : spesifikasjon av produktet oppdrettskveite, og studier av potensielle markeder i England Tyskland
(Rapport, Research report, 2002-05)Denne rapporten omfatter resultatene fra en markedsundersøkelse våren 2001 og 2002 i det engelske og tyske eksportmarkedet for oppdrettskveite. Rapporten inngår som Delrapport 2 og 3 (av 3) i prosjektet ”Spesifikasjon av ... -
Markedswarrants og kupongsertifikat : en analyse basert på verdsettelse og forventet avkastning
(Master thesis, 2010)Etter at strukturerte produkter tilnærmet ble forbudt i 2008, har bankene introdusert nye eksotiske spareprodukter på markedet. I denne utredningen analyseres to relativt nye produkter: markedswarrants og kupongsertifikat. ... -
Market anomalies in the Norwegian stock market : an exploration about existence of 4 market anomalies
(Master thesis, 2015)This master thesis is aiming to examine the existence of targeting market anomalies and the ability of Fama-French Three factor models explain those anomalies in Norwegian Stock Market during the recent 14 years. Our study ... -
Market based supply of North Sea herring and Icelandic cod
(Working Paper, Working paper, 2005-11)A continuous-time bioeconomic model is developed and used to derive open-access and optimal management supply curves. Long-run equilibrium supply curves are estimated based on data for two fisheries: North Sea herring and ...