Browsing Master Thesis by Title
Now showing items 2538-2557 of 4372
-
Marginer og prisendringer i det norske drivstoffmarkedet : estimering innenfor ett rammeverk av margin- og feiljusteringsmodeller
(Master thesis, 2009)Utredningen omhandler det norske drivstoffmarkedet og inneholder økonometriske analyser av marginer på bensin og diesel, samt økonometriske analyser av hvordan kostnadsendringer fører til endringer i detaljprisen på ... -
Marine Harvest ASA : strategisk regnskapsanalyse og verdivurdering
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteroppgaven har vært å estimere markedsverdien av egenkapitalen til oppdrettsselskapet Marine Harvest per 20. juni 2016. Vi har derfor gjennomført en fundamental verdivurdering av selskapet, sammensatt ... -
Marine harvest ASA : strategisk regnskapsanalyse og verdivurdering
(Master thesis, 2017)Hensikten med masterutredningen er å verdivurdere Marine Harvest sin egenkapital per 05.10.17. Basert på en fundamental verdsettelse kom vi frem til et verdiestimat på kr 175,7 per aksje. Dette var noe høyere enn børskursen ... -
Marine harvest group : strategisk regnskapsanalyse og verdivurdering
(Master thesis, 2017)The purpose of this master’s thesis is to conduct a valuation of the common stockholder equity in Marine Harvest on December 31, 2016. The valuation will be based on a fundamental valuation, supplemented by a method of ... -
Marine Harvest Group ASA : strategisk regnskapsanalyse og verdsettelse
(Master thesis, 2012)I denne masterutredningen gjennomføres en strategisk regnskapsanalyse og verdsettelse av oppdrettsselskapet Marine Harvest Group ASA. Utredningen tar utgangspunkt i offentlig informasjon, hovedsakelig hentet fra presenterte ... -
Markedseffisiens og asymmetrisk informasjon på Oslo Børs : En begivenhetsstudie av markedets reaksjoner på resultatvarsel i perioden 01.01.2000 til 31.12.2012
(Master thesis, 2013)Denne utredningen undersøker markedsreaksjoner i forbindelse med negative og positive resultatvarsler ved Oslo Børs i perioden fra 1.januar 2000 til 31.desember 2012. Vi finner en signifikant negativ (positiv) gjennomsnittlig ... -
Markedseffisiens på Oslo Børs : en studie av prisanomalier før, under og etter finanskrisen
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne masterutredningen er å teste hvorvidt Oslo Børs var effisient på semisterk form i perioden 01.1996-09.2016 og om effisiensen endret seg under og etter den globale finanskrisen. Dette gjør vi ved å ... -
Markedseffisiensteorien og momentum på Oslo børs
(Master thesis, 2006)Denne masterutredningen tar for seg markedseffisiens og momentum på Oslo børs. Analysene bygger på tidsseriedata fra perioden 31.01.1996 til 28.02.2005, totalt 8030 observasjoner. Dataene er hentet fra børsdatabasen ved ... -
Markedsføring av høykvalitetssykler : markedsundersøkelse
(Master thesis, 2010)Denne utredningen ser på effekten av ulike markedsføringsstrategier ved promotering og salg av sykler i segmentet for høykvalitetssykler. Besvarelsen omhandler spesielt tre markedsføringsstrategier, som virker å være meget ... -
Markedsmakt i det norske kraftmarkedet : en RSI-analyse av konkurransen i det norske kraftmarkedet
(Master thesis, 2010)Det vi har funnet ut om markedsmakten i Norge er at Statkraft som største aktør først om fremst har lokal markedsmakt, det vil si markedsmakt til å øke kraftprisene opp til nivået på prisene i de omkransende prissonene. ... -
Markedsreaksjon ved annonsering av CFO-bytter : en empirisk analyse av CFO-bytter på Oslo Børs i tidsperioden 2010-2020
(Master thesis, 2020)Denne utredningen undersøker hvordan annonsering av avgangen til finansdirektør (CFO) påvirker selskapers verdsettelse. Ved å gjennomføre en event-studie på et utvalg av 245 annonserte CFO-avganger i perioden 2010 til ... -
Markedsreaksjon ved annonsering av SCRIP-program : en begiventhetsstudie om markedsreaksjon ved annonseringen av et SCRIP/utbytteaksje-program, med Statoil som case-eksempel
(Master thesis, 2016)I denne utredningen tar vi for oss annonseringseffekten av SCRIP-utbytteprogrammer og Statoils implementering av SCRIP for utbyttet i fjerde kvartal 2015. Hensikten med denne utredningen er å finne ut om det foreligger ... -
Markedsreaksjon ved utbytteannonsering : en empirisk studie av utbytteannonseringers effekt på aksjepris for selskaper på Oslo Børs før og etter finanskrisen
(Master thesis, 2015)Utredningens hensikt er å undersøke om utbytteannonseringer for selskaper på Oslo Børs er forbundet med abnormal avkastning i aksjepris, og om det eksisterer forskjeller i markedsreaksjonene før og etter finanskrisen i ... -
Markedsreaksjoner på nedskrivningsannonseringer : En eventstudie av selskaper på Oslo Børs
(Master thesis, 2021)Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan årlige og kvartalsvise annonseringer av nedskrivninger påvirker aksjeavkastningen til selskapene på Oslo Børs. Regnskapsstandarden IAS 36 åpner for bruk av skjønn både når det ... -
Markedsreaksjoner på salg- og tilbakeleieannonseringer : En eventstudie av selskaper på Oslo Børs og NASDAQ OMX Stockholm
(Master thesis, 2012)I denne oppgaven undersøker vi hvilken effekt annonsering av salg og tilbakeleietransaksjoner har på norske og svenske selskapers markedsverdi, notert på henholdsvis Oslo Børs og NASDAQ OMX Stockholm. Den empiriske studien ... -
Markedsreaksjoner ved annonsering av topplederbytter : En event-studie av det norske aksjemarkedet i perioden 2001-2012
(Master thesis, 2014)Vi gjennomfører en event-studie som undersøker annonseringseffekter av topplederavganger i norske selskap i perioden 2001 til og med 2012. Dette gjøres ved å måle den unormale avkastningen ved annonsering topplederavganger. ... -
Markedssegmentering innenfor telekommunikasjonsbransjen : en studie om hvordan Telenor Norge AS segmenterer sine kunder.
(Master thesis, 2016)Aktøren Telenor Norge AS eier i dag operatører som Telenor, Djuice og Talkmore. Aktøren kontrollerer til sammen 51 % av det norske mobilmarkedet. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan differensierer Telenor, Talkmore ... -
Markedssvikt i TV-markedet og behovet for offentlige kanaler : sett i lys av digitaliseringen av bakkenettet
(Master thesis, 2008)Gjennom denne utredningen har jeg forsøkt å gi et svar på hvorvidt det fremdeles vil være behov for NRK, som en offentlig allmennkringkaster, etter lanseringen av det digitale bakkenettet. Allmennkringkasting kan forstås ... -
Markedswarrants og kupongsertifikat : en analyse basert på verdsettelse og forventet avkastning
(Master thesis, 2010)Etter at strukturerte produkter tilnærmet ble forbudt i 2008, har bankene introdusert nye eksotiske spareprodukter på markedet. I denne utredningen analyseres to relativt nye produkter: markedswarrants og kupongsertifikat. ... -
Market anomalies in the Norwegian stock market : an exploration about existence of 4 market anomalies
(Master thesis, 2015)This master thesis is aiming to examine the existence of targeting market anomalies and the ability of Fama-French Three factor models explain those anomalies in Norwegian Stock Market during the recent 14 years. Our study ...